Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).
Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).
Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
- adelindumitru
- Super Moderator
- Posts: 2062
- Joined: 11 Sep 2016, 01:25
Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Keyflower este un titlu despre care nu mai auzi atât de des astăzi, dar care, atunci când a apărut, a fost o adevărată comoară pentru mulți pasionați de Eurogames. Licitații, tile-placement, worker placement și route-building, toate aceste mecanisme sălășluiesc împreună în acest joc din seria Key-, bazată, după spusele designer-ilor, pe ”interacțiune non-conflictuală între jucători”. Poate de aceea Keyflower este încă aflat pe locul 51 din topul Board Games Geek. Dacă își merită acest loc, dacă este un joc bun, și dacă încă își mai are locul în colecția unui pasionat de board games în 2020 sunt însă chestiuni diferite. Să începem cu primul punct.
Își merită locul în topul Board Games Geek?
Având în vedere că topul este format pe baza preferințelor exprimate de jucători, cu siguranță că da. Jocul are nota 7.8 până la urmă, dintr-un total de peste 17.000 de voturi, ceea ce nu e puțin pentru un eurogame lipsit complet de orice temă. Mai mult, răsfoind internetul vei vedea că de cele mai multe ori, Keyflower este favoritul majorității când vine vorba de titlurile Key-; cu toate că au urmat și alte jocuri din serie, acestea nu au ”rupt gura târgului”, așa cum a făcut-o la vremea sa Keyflower, și nu au avut ceea ce s-ar numi ”staying power” (este vorba aici de Keyper, de a doua ediție Key Market, de Key to the City: London). Din acest punct de vedere, locul în clasament este unul meritat.
Este un joc bun?
Keyflower poate primi multe buline albe în favoarea sa:
este rejucabil
introducerea tile-urilor de iarnă (a căror jucare este opțională) încă de la început, și în secret pentru fiecare jucător în parte, îți permite să îți urmărești o strategie (pe care evident, o poți schimba în funcție de ce tile-uri vor fi introduse de ceilalți jucători în timpul iernii, care e ultima rundă a jocului
jocul arată bine, are multe componente colorate și frumos desenate
funcționează bine în orice număr de jucători (și acest număr poate varia de la 2 la 6!)
modul în care licitația este gândită este foarte interesant: poți să îți schimbi ulterior modul în care aloci meeple-șii folosiți dacă pierzi o licitație, inclusiv grupându-i din mai multe părți în caz că pierzi la toate; există un tile care îți oferă abilitatea specială de a licita cu orice altă culoare
mi se pare fascinant modul în care poți folosi un tile fie că este supus licitației, fie că este la tine în cătun, fie că este la altcineva, în funcție de câți meeple-și ai, de dispoziția ta de a-i ceda oponentei oamenii respectivi, și de ce tile-uri de iarnă ai (dacă ai un tile care îți va puncta numărul de oameni la finalul jocului, s-ar putea să vrei să ții de ei)
modul în care poți multiplica oamenii de-a lungul jocului, în care licitezi pentru bărcile pe care vii oamenii (indirect, licitând de fapt pentru turn order tiles), sunt toate bine gândite și asigură entertainment și interacțiune pe toată durata jocului
nu durează mult.
Avem însă și anumite aspecte mai puțin plăcute, cel puțin pentru noi:
unele reguli sunt extrem de dificil de explicat; poate doar nouă ni se întâmplă asta, dar jucători cărora le-am introdus fără nici o problemă Through the Ages sau Great Western Trail au avut mari probleme în a înțelege cum funcționează upgrade-urile și transportul resurselor
că tot veni vorba, transportul resurselor și upgrade-urile pot deveni cam plictisitoare
având în vedere cât de multe tile-uri pot fi upgradate prin cartonașele pătrate de abilități (pe scurt, skill tokens), poate fi foarte frustrant dacă nu ți se oferă nici o modalitate de a avea mai multe astfel de tiles în caz că nu au venit primăvara și vara tile-uri ce îți generează astfel de skill tokens;
faptul că ai mereu aceleași 2 bărci în jocul de 2 poate fi cam anost.
Își are loc în colecția ta?
Greu de spus! Depinde foarte mult de gusturile tale în materie de board games. Keyflower rămâne momentan în colecția noastră, dar nu sunt convins că poate fi denumit un clasic. Nu este însă nici ”doar bun la vremea lui”, căci este suficient de interesant și astăzi, când mulți dintre noi avem multe titluri mult mai recente în colecții, care au rafinat multe din mecanismele existente la jocurile de acum 7-8 ani. Pe de altă parte însă, încă nu am găsit un joc care să facă tot ce face Keyflower bine (și, din fericire, încă nu am jucat ceva care să facă ce face Keyflower mai rău - upgrade-urile și transportul resurselor). Poate că extensiile (pe care nu le-am jucat) rezolvă unele din problemele semnalate, dar nu știu ce să zic. Poate cei care le-au jucat (și, mai ales, le-au jucat recent) pot spune mai multe despre asta. Până una alta, l-am jucat de 2 ori în 2020 - o dată în 2 jucători și o dată în 4, și, deși nu au fost cele mai interesante sau memorabile partide, au fost suficient de distractive încât Keyflower să rămână momentan în colecție.
Își merită locul în topul Board Games Geek?
Având în vedere că topul este format pe baza preferințelor exprimate de jucători, cu siguranță că da. Jocul are nota 7.8 până la urmă, dintr-un total de peste 17.000 de voturi, ceea ce nu e puțin pentru un eurogame lipsit complet de orice temă. Mai mult, răsfoind internetul vei vedea că de cele mai multe ori, Keyflower este favoritul majorității când vine vorba de titlurile Key-; cu toate că au urmat și alte jocuri din serie, acestea nu au ”rupt gura târgului”, așa cum a făcut-o la vremea sa Keyflower, și nu au avut ceea ce s-ar numi ”staying power” (este vorba aici de Keyper, de a doua ediție Key Market, de Key to the City: London). Din acest punct de vedere, locul în clasament este unul meritat.
Este un joc bun?
Keyflower poate primi multe buline albe în favoarea sa:
este rejucabil
introducerea tile-urilor de iarnă (a căror jucare este opțională) încă de la început, și în secret pentru fiecare jucător în parte, îți permite să îți urmărești o strategie (pe care evident, o poți schimba în funcție de ce tile-uri vor fi introduse de ceilalți jucători în timpul iernii, care e ultima rundă a jocului
jocul arată bine, are multe componente colorate și frumos desenate
funcționează bine în orice număr de jucători (și acest număr poate varia de la 2 la 6!)
modul în care licitația este gândită este foarte interesant: poți să îți schimbi ulterior modul în care aloci meeple-șii folosiți dacă pierzi o licitație, inclusiv grupându-i din mai multe părți în caz că pierzi la toate; există un tile care îți oferă abilitatea specială de a licita cu orice altă culoare
mi se pare fascinant modul în care poți folosi un tile fie că este supus licitației, fie că este la tine în cătun, fie că este la altcineva, în funcție de câți meeple-și ai, de dispoziția ta de a-i ceda oponentei oamenii respectivi, și de ce tile-uri de iarnă ai (dacă ai un tile care îți va puncta numărul de oameni la finalul jocului, s-ar putea să vrei să ții de ei)
modul în care poți multiplica oamenii de-a lungul jocului, în care licitezi pentru bărcile pe care vii oamenii (indirect, licitând de fapt pentru turn order tiles), sunt toate bine gândite și asigură entertainment și interacțiune pe toată durata jocului
nu durează mult.
Avem însă și anumite aspecte mai puțin plăcute, cel puțin pentru noi:
unele reguli sunt extrem de dificil de explicat; poate doar nouă ni se întâmplă asta, dar jucători cărora le-am introdus fără nici o problemă Through the Ages sau Great Western Trail au avut mari probleme în a înțelege cum funcționează upgrade-urile și transportul resurselor
că tot veni vorba, transportul resurselor și upgrade-urile pot deveni cam plictisitoare
având în vedere cât de multe tile-uri pot fi upgradate prin cartonașele pătrate de abilități (pe scurt, skill tokens), poate fi foarte frustrant dacă nu ți se oferă nici o modalitate de a avea mai multe astfel de tiles în caz că nu au venit primăvara și vara tile-uri ce îți generează astfel de skill tokens;
faptul că ai mereu aceleași 2 bărci în jocul de 2 poate fi cam anost.
Își are loc în colecția ta?
Greu de spus! Depinde foarte mult de gusturile tale în materie de board games. Keyflower rămâne momentan în colecția noastră, dar nu sunt convins că poate fi denumit un clasic. Nu este însă nici ”doar bun la vremea lui”, căci este suficient de interesant și astăzi, când mulți dintre noi avem multe titluri mult mai recente în colecții, care au rafinat multe din mecanismele existente la jocurile de acum 7-8 ani. Pe de altă parte însă, încă nu am găsit un joc care să facă tot ce face Keyflower bine (și, din fericire, încă nu am jucat ceva care să facă ce face Keyflower mai rău - upgrade-urile și transportul resurselor). Poate că extensiile (pe care nu le-am jucat) rezolvă unele din problemele semnalate, dar nu știu ce să zic. Poate cei care le-au jucat (și, mai ales, le-au jucat recent) pot spune mai multe despre asta. Până una alta, l-am jucat de 2 ori în 2020 - o dată în 2 jucători și o dată în 4, și, deși nu au fost cele mai interesante sau memorabile partide, au fost suficient de distractive încât Keyflower să rămână momentan în colecție.
- emisanSB
- King Meeple
- Posts: 976
- Joined: 02 Apr 2016, 15:40
- Custom Rank: Executioner
- Location: Sibiu
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Keyflower e un joc minunat dar nu e un joc de 2 persoane, chiar daca cutia incearca sa insinueze astaadelindumitru wrote: ↑16 Feb 2020, 14:06faptul că ai mereu aceleași 2 bărci în jocul de 2 poate fi cam anost.
- adelindumitru
- Super Moderator
- Posts: 2062
- Joined: 11 Sep 2016, 01:25
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Singura problemă pe care o am la jocul în 2 e că sunt mereu aceleași boat tiles, în rest mi se pare aproape la fel de bun ca jocul în 4 (și poate puțin mai random, dat fiind faptul că vin mai puține tile-uri). Surprinzător, pe BGG 20% spun că ar fi cel mai bun în 2 (ceea ce mi se pare exagerat), în timp ce doar 18% spun că ar fi cel mai bun în 5 și 8% în 6.
- emisanSB
- King Meeple
- Posts: 976
- Joined: 02 Apr 2016, 15:40
- Custom Rank: Executioner
- Location: Sibiu
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
5 sau mai ales 6 jucatori la o partida de Keyflower deja e la nivelul de gluma.
Imagineaza-ti sa fii ultimul in "primavara". Pana la tine, toate tile-urile bune au fost licitate si te costa dublu/triplu sa incerci sa supralicitezi....
Imagineaza-ti sa fii ultimul in "primavara". Pana la tine, toate tile-urile bune au fost licitate si te costa dublu/triplu sa incerci sa supralicitezi....
- Haddeo
- King Meeple
- Posts: 2343
- Joined: 28 Dec 2015, 18:59
- Location: Bucuresti
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Deci, in concluzie ... e joc exclusiv de 4 .
But what if they are creating the disaster within themselves?
Things are OK now but I never know when it's going to change.
Things are OK now but I never know when it's going to change.
- emisanSB
- King Meeple
- Posts: 976
- Joined: 02 Apr 2016, 15:40
- Custom Rank: Executioner
- Location: Sibiu
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Doar daca vrei sa îl joci la maximul de potențial
- adelindumitru
- Super Moderator
- Posts: 2062
- Joined: 11 Sep 2016, 01:25
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
De acord, cel mai bun player count e 4. Și în 2 e ok, cu amendamentele de mai sus. În 3 nu l-am încercat, iar ce s-a scris mai sus despre 5 și 6 jucători mă aștept să puncteze masiv în defavoarea jocului
-
- Wizard Meeple
- Posts: 287
- Joined: 06 Oct 2018, 13:59
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Am jucat keyflower de 9 ori, exclusiv in 6p si mi se pare foarte bun la acest count.
Numarul de tiles creste in functie de numarul de jucatori, deci e aproape imposibil ca ultimul jucator sa ramana fara tiles primavara.
Singurul dezavantaj e ca apar aproape toate tile-urile si e destul de greu sa tii cont de toate (un player aid ajuta).
Ca toate jocurile mai heavy, ajuta jucari repetate si mai ales jucatul cu acelasi grup. Partea mea preferata e cand se chinuie 3 ture sa face cineva un upgrade iarna si ii pui un meeple verde pe tile-ul proaspat upgradat .
Numarul de tiles creste in functie de numarul de jucatori, deci e aproape imposibil ca ultimul jucator sa ramana fara tiles primavara.
Singurul dezavantaj e ca apar aproape toate tile-urile si e destul de greu sa tii cont de toate (un player aid ajuta).
Ca toate jocurile mai heavy, ajuta jucari repetate si mai ales jucatul cu acelasi grup. Partea mea preferata e cand se chinuie 3 ture sa face cineva un upgrade iarna si ii pui un meeple verde pe tile-ul proaspat upgradat .
- adelindumitru
- Super Moderator
- Posts: 2062
- Joined: 11 Sep 2016, 01:25
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Foarte bună completarea! E bine să auzi asta venind de la cineva cu experiență.phasola wrote: ↑16 Feb 2020, 15:43Am jucat keyflower de 9 ori, exclusiv in 6p si mi se pare foarte bun la acest count.
Numarul de tiles creste in functie de numarul de jucatori, deci e aproape imposibil ca ultimul jucator sa ramana fara tiles primavara.
Singurul dezavantaj e ca apar aproape toate tile-urile si e destul de greu sa tii cont de toate (un player aid ajuta).
Ca toate jocurile mai heavy, ajuta jucari repetate si mai ales jucatul cu acelasi grup. Partea mea preferata e cand se chinuie 3 ture sa face cineva un upgrade iarna si ii pui un meeple verde pe tile-ul proaspat upgradat .
- emisanSB
- King Meeple
- Posts: 976
- Joined: 02 Apr 2016, 15:40
- Custom Rank: Executioner
- Location: Sibiu
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Si in 3 merge foarte bine.adelindumitru wrote: ↑16 Feb 2020, 15:27De acord, cel mai bun player count e 4. Și în 2 e ok, cu amendamentele de mai sus. În 3 nu l-am încercat, iar ce s-a scris mai sus despre 5 și 6 jucători mă aștept să puncteze masiv în defavoarea jocului
Nu zic ca nu e jucabil in 6 pentru ca uite exemple: sunt jucatori carora le place.
E strict o preferinta personala dar cred ca e impartasita de multi jucatori: nu as juca niciodata boardgame-uri serioase in 5-6 jucatori, cu exceptia celor optimizate exclusiv pentru acest numar de jucatori.
Haosul general, oboseala generata de faptul ca trebuie sa tii evidenta ce fac alti 4-5 inși si timpul de joc suplimentar sunt suficiente motive.
- emisanSB
- King Meeple
- Posts: 976
- Joined: 02 Apr 2016, 15:40
- Custom Rank: Executioner
- Location: Sibiu
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
No ..... acum mi s-a facut poftă de Keyflower si nu am cu cine ...
- ProfessorChaos
- King Meeple
- Posts: 1341
- Joined: 23 Jul 2011, 23:30
- Custom Rank: Miniature Painter
- Location: Bucuresti
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
L-am jucat si eu ieri. Mi s-au parut foarte originale mecanicile avand in vedere varsta jocului. Cred ca o varianta mai streamlined si un face lift si-ar gasi un loc pe piata. Imi place foarte mult mecanica de licitat muncitori pe care-i pierzi sau ii dai adversarilor. Aveti idee de vreun alt joc care implementeaza mecanica asta? In celelalte "Key"-uri apare asa ceva?
Mie ce nu mi-a placut la joc a fost partea cu conectarea drumurilor. Mi se pare un element nenecesar - cred ca poate fi scos lejer din joc si nu s-ar pierde mare lucru. Si da, a fost chinuiala mare cu plimbatul resurselor prin colonie
Mie ce nu mi-a placut la joc a fost partea cu conectarea drumurilor. Mi se pare un element nenecesar - cred ca poate fi scos lejer din joc si nu s-ar pierde mare lucru. Si da, a fost chinuiala mare cu plimbatul resurselor prin colonie
- adelindumitru
- Super Moderator
- Posts: 2062
- Joined: 11 Sep 2016, 01:25
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Eu n-am mai întâlnit o astfel de mecanică (dar n-am jucat celelalte Key-uri), dar sunt foarte curios.
- VickdaReaper
- Super Moderator
- Posts: 3320
- Joined: 16 Feb 2010, 18:00
- Location: Bucuresti
- Contact:
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Varianta mai scurtă ar fi Key Flow, dacă vă atrage o combinație între Keyflower și card drafting.
- Corwin
- King Meeple
- Posts: 2115
- Joined: 23 Nov 2012, 15:04
- Custom Rank: Terraformer
- Location: Cluj-Napoca
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Nu prea stiu alte jocuri cu astfel de licitatii, in schimb exista unele care au alte doua mecanisme din Keyflower, si anume faptul ca poti sa activezi contra cost actiuni din tabloul altcuiva (Le Havre, Black Angel oarecum - cumperi zaruri), sau ca trebuie sa pui mai mult sau mai puternic pentru a face o actiune deja ocupata (Terramara - trebuie putere militara mai mare; Manhattan Project: Energy Empire - adaugi energie la worker pentru a-l face mai puternic decat ceilalti deja pusi intr-o locatie; cred ca si Architects of the West Kingdom are asta).
- ProfessorChaos
- King Meeple
- Posts: 1341
- Joined: 23 Jul 2011, 23:30
- Custom Rank: Miniature Painter
- Location: Bucuresti
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Doar pe Architects l-am incercat dintre toate cele mentionate si mi-a placut foarte mult.Corwin wrote: ↑17 Feb 2020, 17:37Nu prea stiu alte jocuri cu astfel de licitatii, in schimb exista unele care au alte doua mecanisme din Keyflower, si anume faptul ca poti sa activezi contra cost actiuni din tabloul altcuiva (Le Havre, Black Angel oarecum - cumperi zaruri), sau ca trebuie sa pui mai mult sau mai puternic pentru a face o actiune deja ocupata (Terramara - trebuie putere militara mai mare; Manhattan Project: Energy Empire - adaugi energie la worker pentru a-l face mai puternic decat ceilalti deja pusi intr-o locatie; cred ca si Architects of the West Kingdom are asta).
- ProfessorChaos
- King Meeple
- Posts: 1341
- Joined: 23 Jul 2011, 23:30
- Custom Rank: Miniature Painter
- Location: Bucuresti
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Mersi, o sa fac niste research la Key Flow.VickdaReaper wrote: ↑17 Feb 2020, 17:34Varianta mai scurtă ar fi Key Flow, dacă vă atrage o combinație între Keyflower și card drafting.
-
- Wizard Meeple
- Posts: 287
- Joined: 06 Oct 2018, 13:59
Re: Keyflower - un clasic sau doar ”bun la vremea lui”?
Bruxelles 1893 are un mecanism asemanator cu activarea de la keyflower: prima actiune costa un worker, a doua doi, etc.
Are si licitatii dar sunt o combinatie intre worker placement + bani.
Are si licitatii dar sunt o combinatie intre worker placement + bani.