Underwater cities ne pune la cârma alternativei subacvatice al unui Pământ distrus unde viața nu prea mai este sustenabila la suprafață iar varianta Marte este încă la nivelul producțiilor Hollywood și temă la modă în lumea boardgames. Cu alte cuvinte, omenirea "a intrat la apă".
1.Componente : Deși jocul abordează o temă futuristă, componentele acestuia lasă mult de dorit: planșele și player aid-urile jucătorilor sunt dintr-un fel de hârtie ceva mai groasă, subtire iar resursele sunt niste tile-uri executate prost dpdv estetic și nu numai. Îmi place artworkul unor cărți, însă imaginile de pe cărți se repeta destul de mult, fapt care nu ajuta prea mult. Pe de altă parte, cromatica, domurile reprezentând orașele subacvatice arată plăcut odată întinse pe masă. În orice caz, o parte din conținutul cutiei nu se ridică deloc la nivelul prețului plătit.
2.Regulament : Regulamentul este foarte bine scris și structurat, ușor și plăcut de parcurs, acoperind toate aspectele jocului. Intră în lista selectă a regulamentelor de nota 10.
3. Desfășurarea jocului : Underwater cities este un worker placement cu o abordare interesanta, in sensul că spațiile de acțiuni sunt activate prin cărțile jucătorului iar dacă cartea este de aceeași culoare cu spațiul de acțiune, se va activa și cartea. Cărțile sunt de mai multe feluri, de la bonusuri instant la unele care rămân la tine pe tot parcursul jocului și până la cărți pentru scoringul de final. Scopul jocului este să îți dezvolți orașul subacvatic, să îl extinzi și să scoți ce e mai bun din cărțile de scoring disponibile pe hartă, cele pe care le primești tură de tură și planșa pe care îți creezi complexul de sub apă. Pentru toate astea ai 10 ture la dispoziție, împărțite în 3 ere, în fiecare eră fiind introdus setul respectiv de cărți. În fiecare rundă jucătorii au la dispoziție 3 acțiuni și, întotdeauna, cel puțin 3 cărți. Complexul subacvatic pe care îl dezvolți va conține orașe (simbiotice/nonsimbiotice), tuneluri și clădiri de producție (ferme pentru cultivarea algelor, necesare hrănirii orașelor / stații de desalinizare / laboratoare) care vor pune în mișcare motorul de producție și pe cel aducător de puncte de victorie.
Planșa de joc este locul în care lumea jucătorilor prinde contur de la tură la tură. Pentru că de globalizare nu scapi nici sub apă, există un track al Federației care îți aduce resurse / VP-uri dacă iei acțiuni/cărți care te urcă pe acel track iar în plus, decide ordinea de joc pentru tura următoare. Există 4 planșe de joc cu câte 2 fețe: una standard și una avansată, la fel ca în Grand Austria Hotel. După prima partidă, recomand planșa avansată, adaugă mai multe posibilități și e mult mai interesantă. De asemenea, pentru că încă mai există orașe la suprafață, în joc vor fi întotdeauna 3 metropole pe uscat la care te vei putea conecta, lucru care îți va aduce, de regulă, bonusuri instant, respectiv anumite condiții de scoring (2 dintre metropole aduc bonusuri/produc VP-uri în faza de producție iar a treia metropolă va fi întotdeauna de scoring pentru finalul jocului).
Concluzii : UC aduce destul de mult cu Terraforming Mars, acțiunile jucătorilor fiind dictate de un morman de cărți cu efecte și abilități diferite. Jocul are un ritm de joc bun, mereu ai destule opțiuni, are și un strop de civ building iar informațiile disponibile la începutul jocului (planșa pe care joci, cărțile de scoring vizibile, metropolele) te ajută să îți conturezi deja direcția de joc sau să gândești strategia dorită încă de la prima tură; toate astea fără a părea deloc restrictiv. Nu l-am jucat decât în 2, durata medie a jocului fiind de 1h 55m (5 partide înregistrate). Nu l-am jucat și nu l-aș juca în mai mulți jucători. Ce îmi place: opțiuni și căi diferite spre victorie, mecanica de activare a acțiunilor prin cărți, motorul care prinde contur pe parcursul jocului, mecanicile foarte bine închegate. Ce îmi place mai puțin: cu toate că nu prea există cărți care să nu îți aducă ceva în plus, există situații în care te poți trezi numai cu cărți de x culoare iar tu să vrei să joci acțiuni de altă culoare sau să ai norocul de a-ți veni cărți care se potrivesc de minune cu strategia construită de tine. Cu toate astea, puține cărți nu pot fi valorificate în X moment, astfel că este un aspect minor, care nu va influența foarte mult jocul. Un alt minus ar fi unele dintre componente, aspect deja amintit la primul punct. Jocul a primit inițial nota 8, ulterior nota a urcat la 9 iar Underwater Cities și-a câștigat locul în colecție.
Sursa foto : Google