Mic Dictionar BoardGames

tipuri de jocuri, recomandari, aranjarea soldateilor in cutii, filme in care apar boardgames sau ORICE altceva va trece prin cap si e legat de boardgaming
Post Reply
adixor

Mic Dictionar BoardGames

Post: # 781Post adixor
09 Feb 2010, 23:56

Salut

Folosesc de multe ori termeni pe care prietenii mai putin adanciti in fenomenul boardgames nu ii cunosc. Astfel, mi-a venit ideea sa fac un dictionar undeva, sigur ii poate ajuta si pe multi dintre forumisti si vom avea astfel un limbaj comun. Va rog sa contribuiti cu orice idee de termen/notiuni din ce auziti/cititi etc. Majoritatea termenilor sunt in engleza (sunt intraductibili sau traducerea nu suna ok si isi pierde sensul original). Din cand in cand voi lua din discutiile de mai jos termenii noi si ii voi adauga in acest post sa fie dictionarul intr-un loc. Daca sunteti incepatori si gasiti formulari sau sintagme ciudate, intrebati aici si vi se va raspunde. Nu am pretentia ca definitiile sunt extrem de corecte, sper sa va dea o idee asupra sensurilor respective.

A

Ameritrash: jocuri tip american. contrasteaza cu cele tip eurogames sau german games prin faptul ca in general scot in evidenta tema, nu mecanica (in general teme fantasy sau militare), se bazeaza destul de mult pe noroc, conflict direct intre jucatori si exista in general posibilitatea ca un jucator sa fie eliminat ceea ce este rar in jocurile euro. In general au extrem de multe componente (tokenuri de exemplu) si regulamente foarte stufoase. De multe ori sunt mai lungi decat jocurile euro. In ultimul timp apar jocuri care iau ce e mai bun din fiecare categorie (euro sau ameritrash) sau care nu mai pot fi incadrate clar intr-o sectiune: de exemplu eurogame-urile care dezvolta tema mai departe decat o fac in mod normal, sau jocurile ameri care devin mai simple si mai clare decat in mod normal. Descriere haioasa de pe BGG: "Ameritrash games have monsters, zombies, ninjas, pirates, and explosions. Euro games have cubes."

Analysis Paralysis - AP: in domeniu, fenomenul care apare la unii jucatori in general in cadrul jocurilor mai complexe, fenomen caracterizat printr-o perioada excesiva de gandire a unei mutari. Sunt unele jocuri cunoscute pentru acest efect datorita numarului mare de elemente de luat in considerare (Android imi vine in minte), uneori insa este o caracteristica a unui jucator, caracteristica care este vizibila chiar si in jocuri mai putin complexe. Fenomenul poate fi scuzat uneori la jocurile complexe, dar este suparator pentru partenerii de joc si duce la stricarea fluxului normal al jocului si a distractiei.

C

Card drafting: (de pe BGG) jocuri in care jucatorii trag carti dintr-un teanc in general comun, pentru a castiga avantaje imediate sau pentru a asambla combinatii speciale in mana, pentru a atine obiectivul jocului. Daca doar se pot trage carti jocul nu este unul de card drafting pentru ca acestea implica o alegere in general. Spre exemplu la Ticket To Ride (care este un card drafting game) se pot trage carti dar se pot face si alte lucruri in schimb. Dominion este alt joc tip card drafting ca si Notre Dame. Spre deosebire de jocurile tip "Deck building", card draftingul se bazeaza pe constructii de carti folosite pe termen scurt/imediat (in acelasi mod in care "tactica" se deosebeste de "strategie" prin orizontul de timp implicat - tactica implica un orizont mic de timp, strategia implica o perspectiva mai lunga de timp).

D

D6: zar normal (cu 6 fete). exista zaruri de foarte multe tipuri (D8, D10 de exemplu sunt zaruri cu forme mai ciudate care au 8 respectiv 10 fete). Formula D este un joc care are zaruri care ajung si la 30 fete, apropiindu-se de o sfera ca forma datorita numarului mare de fete. 2D6 inseamna 2 zaruri normale. D3 inseamna de obicei ca se ia un zar normal cu 6 fete, se arunca si valoarea este impartita la 2 si rotunjita in sus. Adica valorile 1 sau 2 se traduc prin 1, 3 sau 4 se traduc prin 2, si 5 sau 6 se traduc prin 3. Folosite de exemplu cand este nevoie de o valoare intre 1 si 3 (pentru ca nu se poate crea un zar de 3 fete).

Deck building: jocuri de carti in general, prin care un jucator incearca sa-si construiasca din teancurile de carti puse la dispozitie tuturor jucatorilor cele mai bune combinatii prin care sa invinga ceilalti jucatori. Se deosebeste de jocuri tip card drafting prin faptul ca la cele Deck building deciziile se iau pe intervale mari de timp, eventual intregul joc, nu pentru actiuni imediate sau pe termen scurt.

E

Eurogames (German games): voi folosi definitia de pe Wikipedia: jocuri care in general au reguli simple (nu neaparat si complexitatea este mica, cine a jucat ceva de Knizia are o idee despre ce vorbesc), timp de joc scurt spre mediu, nivel mare de interactiune intre jucatori si componente atractive. Jocurile acestea accentueaza strategia, minimalizeaza norocul si conflictul, prefera teme economice in loc de militare si in general pastreaza toti jucatorii in joc pana la sfarsit. Aceste jocuri sunt in contrast cu cele americane care prefera mai mult noroc, conflict si "drama". O tema foarte des intalnita este cea de worker placement (plasare de lucratori) si in general castigul se bazeaza pe puncte (victory points - castiga cel cu cele mai multe puncte la sfarsit).

F

Family Games: jocuri de familie: cam ce le zice numele, jocuri ce se pot juca de persoane de orice varsta, copii, bunici, pisici. In general jocuri simple si haioase, preferabil cu numar de jucatori mai mare de 3-4.

G

Gamer's game: "joc pentru Jucatori" - joc (in general) complex destinat celor familizarizati cu multiple mecanici si experimentati in domeniu. Probabil un astfel de joc ar pune dificultati neinitiatilor prin diverse posibile elemente (strategii complexe, multe elemente de luat in calcul, regulament foarte stufos si multe cazuri speciale, timp de joc foarte mare, etc). La polul cumva opus se afla Gateway Game

Gateway game: joc recomandat celor neinitiati, joc prin care acestia sa faca cunostinta cu board game-urile. In general este vorba de jocuri simple ca mecanica si reguli, distractive, multe sunt de tip family/party games. Se numesc "gateway" pentru ca de multe ori ele sunt primele jocuri ale unui nou pasionat si il conving sa exploreze mai departe domeniul board games.

H

Hand management: mecanica care presupune jucarea unor carti intr-o anumita succesiune sau grupuri, succesiune care difera in functie de diverse alte elemente. A face managementul mainii de carti inseamna sa poti sa scoti ce e mai bun dintr-o mana de carti intr-o circumstanta data. De multe ori cartile au folosiri multiple in timpul jocului ramanand la latitudinea jucatorului cand si cum sa joace o carte, cu ce alte carti sa o combine sau cand sa o decarteze daca este inutila sau acest act este mai eficient decat pastrarea cartii.

M

Mecanica: ansamblu de tehnici, algoritmi, reguli care stau la baza jucarii unui joc. Jocurile folosesc un grup de mecanici, mai mult sau mai putin originale, mai mult sau mai putin complexe, mai mult sau mai putin distractive. Exemple: auction (licitatie), dice rolling (zaruri), worker placement (plasare de lucratori), action points (puncte de actiune). Calitatea unui joc din punct de vedere gameplay este data de suita de mecanici folosite si modul lor de imbinare. Fiecare jucator are (constient sau inconstient) o suita de mecanici preferate, desi uneori ne poate placea un joc chiar daca cateva din mecanicile folosite nu sunt dintre cele preferate (conteaza imbinarea lor).

Meeple: termen folosit initial de Alison Hansel in contextul jocului Carcassonne. Se refera la omuletii din joc (forme umanoide 2D la baza), si este o modificare a sintagmei "My People", modificare care suna haios. Termenul a ramas si acum simbolizeaza intregul fenomen board games (in general eurogames). Noi ii folosim pe forum pentru a da rangul unui utilizator in functie de numarul de post-uri (ii puteti vedea in partea dreapta a paginii sau in contul vostru).

P

Party games: jocuri de petrecere: stil putin diferit de jocurile de familie care sunt putin mai asezate, caracterizat prin simplitate uneori exagerata dar portii deosebite de distractie, un numar cat mai mare de jucatori (6-8+) cu scopul pur de a crea o atmosfera cat mai frumoasa, eventual cu cat mai putina bataie de cap :) Spre deosebire de unele boardgame-uri clasice care pot incuraja dezvoltarea separata a jucatorilor, la party games interactiunea intre jucatori este de importanta capitala.

W

WAF (Wife Approval Factor): De multe ori cel mai "la indemana" partener de joc este sotia (nu, nu exista Husband Approval Factor, de obicei ele nu vor sa cumpere un joc :D). In multe review-uri sau forumuri sotii folosesc acest termen pentru a reprezenta acceptul sotiei asupra jocului. Este un factor foarte important, sunt sigur ca multi sunteti de acord :)


Mai am cateva idei (explicarea unor mecanici intalnite mai des, gen worker placement, etc) dar le las pentru alta data. As aprecia mult daca ati contribui la aceasta lista.
have fun,

fixpix

Re: Mic Dictionar BoardGames

Post: # 789Post fixpix
10 Feb 2010, 15:48

Solved - joc in care a fost descoperita o serie de miscari care conduc catre acelasi rezultat de fiecare data, de obicei victorie dar nu in putine cazuri remiza, facind jocul imposibil de jucat. De exemplu X si 0 face parte din aceasta categorie pentru ca indiferent de pozitia X-ului, 0 poate fi asezat in asa fel incit sa garanteze remiza. Cu alte cuvinte jocul e imposibil de cistigat intre doi jucatori care stiu care sint aceste pozitii cheie.

Broken - joc in care una din strategii e atit de dominanta incit face jocul inutil sau greu de jucat din cauza faptului ca se repeta prea des. Un joc "stricat" nu e neaparat "rezolvat", desi toate jocurile "rezolvate" sint "stricate". Conceptul se poate referi la joc ca ansamblu sau la componente ale lui. De exemplu in Roma cartea Mercator este general considerata ca fiind "stricata". Nici jocurile de top nu scapa de asemenea mici elemente putrede. In Puerto Rico a avea inaintea ta in ordinea de joc un incepator e considerat un asemenea element, pentru ca de cele mai multe ori iti va inmina jocul. Este oricum un concept mai degraba subiectiv si se poate aplica la multe jocuri si situatii.

Kingmaking - situatie de joc in victoria e determinata de un jucator care nu are nici o sansa de a cistiga, iar alegerea lui nu are de cele mai multe ori nimic de-a face cu jocul in sine. De exemplu doua cupluri joaca Catan, sotii sint la egalitate cu 9 puncte iar una dintre sotii alege sa faca un schimb avantajos cu sotul ei pentru a-i garanta victoria.

Metagame - strategie sau actiune ce tine de factori din afara jocului dar care are ca finalitate cistigarea lui. De exemplu aliantele din Risk nu sint reglementate prin manual dar sint esentiale pentru a cistiga jocul.

adixor

Re: Mic Dictionar BoardGames

Post: # 848Post adixor
13 Feb 2010, 22:00

Player Aid - document venit impreuna cu jocul sau creat de fani care incearca sa usureze memorarea anumitor reguli sau sa stranga intr-o forma cat mai concisa regulile principale ale unui joc. Este foarte util folosit ca referinta in timpul jocurilor.

Cooperativ (joc, mecanica) - mecanica din joc care transforma jocurile clasice in care exista conflict intre jucatori intr-un conflict intre jucatori (care lucreaza impreuna) si jocul in sine (reprezentat printr-un anumit algoritm, dus la indeplinire tot de jucatori intr-o faza speciala). De exemplu in Arkham Horror exista o faza a unei runde, cand dupa mutarea normala a unui jucator si rezolvarea tuturor actiunilor posibile, se trage o carte speciala care reprezinta actiunea jocului, care este potrivnica jucatorilor prin efectele sale si care se rezolva bineinteles tot de un participant la joc, acesta lucrand temporar "din partea" jocului.

Exista jocuri pur colaborative in care toti jucatorii lucreaza impreuna impotriva jocului dar exista si posibilitatea existentei "tradatorilor" (de exemplu in Shadows over Camelot sau Cylonii din Battlestar Galactica). In forma cu tradator fiecare jucator primeste (in general la inceputul jocului) o carte prin care afla daca este tradator sau nu, carte secreta. In functie de aceasta carte el poate fi:
- "loial" - va juca impotriva jocului si a celorlalti tradatori daca stie care sunt
- "tradator" nedescoperit (unrevealed) - va mima ca joaca impreuna cu ceilalti jucatori incercand sa-i saboteze cat mai mult si incercand sa reziste cat mai mult nedescoperit
- "tradator" descoperit (revealed) - de obicei regulile care i se aplica acestui jucator se schimba din momentul in care este descoperit si din acel moment poate juca in mod vizibil impotriva jucatorilor.
Jocul este castigat ori de jucatorii loiali (daca jocul a fost infrant, impreuna cu el pierd si tradatorii, descoperiti sau nedescoperiti) ori de tradatori sau de joc (caz in care toti jucatorii loiali au pierdut). Jocurile induc o stare de paranoia, pentru ca nimeni nu stie in cine sa aiba incredere, si exista mereu suspiciuni si o stare de ... "razboi psihologic", chiar si in jocurile in care se intampla sa nu existe tradator.

Hex - forma hexagonala este foarte folosita in wargame-uri, la reprezentarea hartilor. Este folosita bineinteles si in alte jocuri (Mr Jack de exemplu) pentru ca reprezinta un compromis bun intre numarul de laturi ale formei si ergonomia hartii. Multe jocuri au harti care nu sunt fixe ci reprezinta doar un fundal cu hexurile desenate, peste care jucatorii pot pune in ce mod doresc un set de hex-uri cu diverse obiecte, cladiri, forme de relief, nave, trupe, etc, rezultand o harta dinamica si complet customizabila. Exemple: Memoir '44 si BattleLore.

Storytelling - tip special de joc in care nu conteaza asa mult sfarsitul sau punctajul (daca jocul are asa ceva) ci povestea din timpul jocului, aceasta dezvoltandu-se de-a lungul unui joc. Exista mai multe metode, mai libertine (fiecare jucator trebuie de exemplu sa continue o poveste din locul unde a lasat-o alt jucator, "la liber" sau urmand anumite subiecte trase aleator) sau mai fixe (in functie de actiunile jucatorilor, poveste se construieste din citirea anumitor paragrafe dintr-o carte cu foarte multe astfel de minipovesti numerotate). Un joc de acest gen nu incurajeaza conflictul (e posibil sa nu existe nici macar un sistem de puncte) ci doar imaginatia. Exemplu: Tales of the Arabian Nights

Worker placement - mecanica prin care un jucator detine unul sau mai multi "lucratori" (niste meepeli de exemplu) pe care in fiecare tur ii poate pune sa munceasca in anumite locuri de pe tabla de joc. Prin folosirea optima a lor si a altor mecanici din joc, jucatorul strange resurse pe care le poate apoi folosi pentru diverse constructii, sau puncte. Numarul poate fi fix (Le Havre are o mica componenta de acest gen, si exista un worker per jucator) sau variabil (In Agricola se incepe cu 2 workeri si se poate urca pana la 5). De multe ori pe spatiile pe care se pot pune lucratori in joc nu se poate pune decat unul per tur (sau o anumita limita) ceea ce aduce o componenta strategica in plus, pentru ca se permite astfel blocarea anumitor resurse sau actiuni de catre jucatori.

Role-playing - in general aceste jocuri se centreaza pe aventurile unor personaje (conduse de jucatori) care se pot dezvolta de-a lungul jocului, care au anumite scopuri (questuri), care se pot alia sau se pot lupta cu personajele celorlaltor jucatori. Dezvoltarea se refera la faptul ca fiecare personaj in general are o clasa de care e mai mult sau mai putin legat (Fighter, Wizard, etc) si o serie de parametri, mai multi sau mai putini in functie de complexitatea jocului (de exemplu capacitati gen Picklocking, Fighting, Magic, etc). Pe parcursul jocului actiunile jucatorului se pot concretiza in cresteri a acestor parametrii sau castigarea (prin lupta sau pur si simplu prin cautare) a unor artefacte importante care cresc si mai mult caracteristicile jucatorului (de exemplu o lance ce creste numarul de zaruri de lupta aruncate de jucator in cazul unui atac, crescand astfel sansele de succes).

adixor

Re: Mic Dictionar BoardGames

Post: # 1110Post adixor
22 Feb 2010, 00:34

Chrome - element nu neaparat necesar adaugat unui joc pentru a imbunatati atmosfera sau tema jocului; poate fi vorba de componente deosebite, sau mecanici/reguli ne-necesare, dar interesante si care pun in evidenta tema sau atmosfera jocului

Bossy Leader Syndrome / Alpha player - jucator ce incearca voluntar sau involuntar sa controleze tot jocul in cazul unui joc cooperativ; este o sursa constanta de frustrare pentru coechipieri in cazul acestor jocuri; chiar daca strategia sa este buna, faptul ca restul jucatorilor simt ca nu joaca efectiv (primind mereu indicatii de la acesta) scade mult distractia obtinuta in urma jocului.

Runaway Leader - o mecanica implementata defectuos intr-un joc in urma careia este posibil ca un jucator sa obtina la un moment dat un avantaj consistent in fata celorlalti si acest avantaj sa fie destul de puternic pentru a-l face de neajuns de restul jucatorilor tot restul jocului, in conditiile unor parteneri de joc cu experienta similara;

Abstract - in general antonim pentru Tematic, jocurile abstracte sunt cele in care mecanica nu este infasurata intr-o tema bine implementata; sahul este un tip de joc abstract: desi exista o tema (lupta intre 2 armate), aceasta este foarte putin implementata (doar numele pieselor conteaza) si regulile nu au nici o legatura, sau au o legatura prea mica cu tema jocului

Dicefest - joc bazat excesiv de mult pe zaruri si rezultate aleatoare pentru determinarea rezultatelor unor actiuni.

Fiddly - joc ce presupune manipularea unui numar excesiv de mare de componente (token-uri, carti, cuburi, etc) ceea ce poate duce la scaderea vitezei de joc si pierderea in detalii legate mai mult de componente si manevrarea lor decat de strategii si decizii

Filler - Un joc foarte simplu si rapid, folosit pentru a "umple" perioadele dintre 2 sau mai multe jocuri "heavy" (complexe)

Opener - Un joc cu complexitate mica folosit pentru "incalzire" la inceputul unei intalniri de board gaming, util si pentru faptul ca in aceasta perioada se obicei se asteapta venirea tuturor participantilor, etc.

Pasted On (Theme) - un joc in care exista o foarte mica legatura intre mecanica si tema jocului; daca acestea nu sunt bine imbinate, apare impresia ca jocul (abstract in acest caz) se putea juca foarte bine si fara tema si ca aceasta este doar un pretext pentru a nu lasa jocul fara o tema oarecare

Perfect Information Game - jocul in care nu exista elemente ascunse, toti jucatorii au vizibilitate completa a tuturor elementelor din joc (componente, reguli, etc); exemplu: Sahul. Aceste jocuri nu au in general nici un element aleator

"Take This" game - Joc in care iese in evidenta o mecanica de conflict direct in care jucatorii, alternativ, ataca intr-un mod sau altul unul din adversari, constant, direct si des; denumirea vine de sintagma "Take this!" folosita in general cand se joaca o astfel de carte de atac impotriva unui adversar.

Replay value - Valoarea de rejucabilitate: cat de mult un joc isi pastreaza capacitatea de a distra dupa mai multe jocuri


Ideile au aparut si ca urmare a consultarii altor glosare de pe net, cum ar fi cel al BGG

Post Reply

Return to “Discutii generale”