Despre Designeri - partea 1 - Reiner Knizia

tipuri de jocuri, recomandari, aranjarea soldateilor in cutii, filme in care apar boardgames sau ORICE altceva va trece prin cap si e legat de boardgaming
Post Reply
adixor

Despre Designeri - partea 1 - Reiner Knizia

Post: # 80Post adixor
04 Jan 2010, 11:31

Tindem sa dam atata importanta jocurilor in sine incat uitam de multe ori de cei din spatele acestora, oameni deosebiti si care au reusit sa-si puna imaginatia la incercare si sa ne ofere atata distractie. Asa ca vom discuta astazi putin despre Reiner Knizia.

Date personale:
- nationalitate germana
- primul joc la 6 ani
- Doctor in Matematica
- designer profesionist din 1997
- a publicat peste 500 jocuri fiind unul din cei mai prolifici designeri; sunt acoperite mai multe tipuri: jocuri de carti pentru 2 jucatori, jocuri pentru copii, jocuri simple, sofisticate sau chiar action role-playing.
- castigator al premiilor: German Game of the Year (de 2 ori), German Game Prize (de 5 ori) + alte 20-30 titluri in cel putin 10-15 tari.
- cunoscut pentru modalitati putin mai "altfel" de calculare a scorului (de exemplu metoda prin care intr-un joc jucatorul se poate dezvolta pe multiple laturi dar primeste puncte doar pe latura cea mai putin dezvoltata, incurajandu-se altfel dezvoltarea armonioasa si imbinarea tuturor laturilor jocului)

Prefera ca mecanica evaluarea si managementul riscului si multe din jocurile sale au ca mecanica bine definita licitatia. Desi multe din jocuri au o tema, de multe ori modul de joc este abstract (pentru cei care se intreaba ce inseamna asta: sahul are ca tema o lupta intre 2 armate, cu pioni, regi, personaje, etc, dar modul de joc este abstract, nu are nici o legatura, sau o legatura prea mica cu tema centrala). Dintre jocurile sale celebre:

- Trilogia "tile-laying" (mecanica care presupune printre altele extragerea unor piese si asezarea lor astfel incat tabla de joc este dinamica, se creeaza in timpul jocului de catre jucatori):

a) Tigris & Euphrates - castigator al multiple premii si aflat in topuri mereu, este un joc complex si considerat una din capodoperele lui Knizia. Punctele se castiga de pe urma celei mai putin dezvoltate arii din civilizatia jucatorului (farming, religion, etc) si asta incurajeaza jucatorii sa nu se supraspecializeze pe o anumita latura ci sa echilibreze jocul cat mai bine.
b) Samurai - joc plasat ca tema in Japonia in care scopul este asezarea inteligenta a unor hex-uri pentru acapararea prin influenta a diverse orase care pot contine figurine ce trebuie astfel castigate.
c) Through The Desert - joc ce urmeaza sa fie reeditat de Fantasy Flight Games, in care jucatorii incearca prin plasarea de piese sa adune cat mai multe puncte prin caravanele din desert, prin blocarea anumitor sectiuni ale hartii, prin gasirea oazelor din desert, etc.

- Trilogia licitatiilor

a) Modern Art - licitatii pe diverse picturi cu scopul de a strange cat mai multi bani
b) Ra (dezvoltat apoi in Priests of Ra) - alt joc cu multiple premii castigate, bazat foarte mult pe licitatii ale jucatorilor asupra unor hex-uri comune, mecanica ce ofera tensiune jocului cand resursele de cumparat devin din ce in ce mai putine
c) Medici - joc destul de complex bazat tot pe licitatia asupra unor bunuri (cargo) ce trebuie transportate

- Alte jocuri

a) Ingenious - joc abstract foarte simplu de invatat si foarte usor de placut, bazat pe potrivirea unor tile-uri cu diferite simboluri si obtinerea unor linii cat mai lungi dintr-un anumit simbol; este interesanta mecanica de scoring (calculare a punctajului) in care conteaza simbolul cel mai prost dezvoltat de catre jucator, incuranjandu-l pe acesta sa construiasca linii de simboluri diverse.

b) Lost Cities (si Lost Cities the Board Game), foarte inrudite cu Keltis; Lost Cities l-am invatat in mai putin de 5 minute si l-am jucat de foarte multe ori: simplu, rapid, incitant, tensionat spre sfarsit, are o mica latura de noroc si bineinteles risc (preferatul lui Knizia). Keltis/Lost Cities the Board Game (nume diferite pe continente diferite pentru cam acelasi joc, cu mici diferente de reguli) sunt versiuni multiplayer ale jocului Lost Cities original care este strict pentru 2 jucatori.

c) Taj Mahal - joc ce arata si deosebit si are actiunea bazata in India, joc de dezvoltare bazata (si pe) licitatie.

(referinte: wikipedia, boardgamegeek)

fixpix

Re: Despre Designeri - partea 1 - Reiner Knizia

Post: # 82Post fixpix
04 Jan 2010, 12:06

O mica obiectie, Through the Desert nu e tehnic vorbind tile laying, e un fel de varianta de Go.

Tipul asta e genial. Are cam multe jocuri care se copiaza unul pe celalalt dar cele citeva unice sint excelente. Mecanica simpla, clara si extrem de strategica. E un fel te tel al lui, sa gaseasca jocuri care sa fie foarte usor de invatat si de jucat dar foarte greu de stapinit.

Mie mi se pare unic modul lui de abordare al jocurilor ca teorie. Nu mai stiu unde e citatul exact dar el spunea ca un joc de un sistem de scor. Daca ai dezvoltat un mecanism interesant sa obtii un scor care sa departajeze jucatorii, ai creat un joc interesant. Ceea ce e stupid de adevarat.

adixor

Re: Despre Designeri - partea 1 - Reiner Knizia

Post: # 84Post adixor
04 Jan 2010, 12:26

Probabil de aceea este cunoscut foarte mult si prin prisma modalitatilor de scoring diferite de cele clasice si care functioneaza minunat (de exemplu la Ingenious). Intr-un interviu din link-urile de mai jos vorbeste si de tendinta lui de a simplifica cat mai mult jocurile "I believe that games and especially the rules should be simple. I don't, for example, think it is necessary to operate with big numbers. Why should players have to add up 47 plus 39? I'm trying to reduce the game points and many aspects of the game to very simple numbers and mechanics. If players fight over 4 or 5 points it is the same as if they fight over 400 or 500 points. Therefore I am reducing many of my systems to small numbers"

Pentru cei interesati sa afle mai multe despre el, am gasit (in ordine) un interviu foarte interesant care m-a captivat, un articol in care vorbeste despre cum unele decizii de design in jocurile sale precum si un articol detaliat despre el si creatiile lui:

http://gametable.blogspot.com/2006/04/r ... mbers.html
http://www.critical-hits.com/2008/07/03 ... sful-game/
http://www.thegamesjournal.com/articles/SpecialK4.shtml

urmatorul episor ... Vlaada Chvatil ...

haretel

Re: Despre Designeri - partea 1 - Reiner Knizia

Post: # 98Post haretel
05 Jan 2010, 22:14

Jos palaria pentru omul asta; respectele mele...

Ioana

Re: Despre Designeri - partea 1 - Reiner Knizia

Post: # 972Post Ioana
16 Feb 2010, 17:22

Pentru cei care nu l-au vazut in nici o poza pe Reiner Knizia, iata-l:
pic472979.jpg
E, cum vi se pare?

User avatar
Chuckila
King Meeple
King Meeple
Posts: 5065
Joined: 31 Jan 2010, 02:30
Location: Cluj Napoca

Re: Despre Designeri - partea 1 - Reiner Knizia

Post: # 973Post Chuckila
16 Feb 2010, 17:36

Ioana wrote:E, cum vi se pare?
Matematician.

Ioana

Re: Despre Designeri - partea 1 - Reiner Knizia

Post: # 974Post Ioana
16 Feb 2010, 17:37

Bine, asta stiam si fara sa vedem poza :).



rostopasca01

Re: Despre Designeri - partea 1 - Reiner Knizia

Post: # 1003Post rostopasca01
17 Feb 2010, 12:30

:lol: In niciun caz NU pare un "vanzator/creator de distractie"...
Mie imi pare mai degraba... AVOCAT :lol:


PS: Ce inseamna "primul joc la 6 ani"? Atunci a jucat primul BardGame? Sau atunci l-a inventat?

Ioana

Re: Despre Designeri - partea 1 - Reiner Knizia

Post: # 1004Post Ioana
17 Feb 2010, 13:44

rostopasca01 wrote: Mie imi pare mai degraba... AVOCAT
E aranjat si pare un om foarte normal (spre deosebire de Friedemann Friese si Dirk Henn, de exemplu).

adixor

Re: Despre Designeri - partea 1 - Reiner Knizia

Post: # 1006Post adixor
17 Feb 2010, 14:46

atunci (la 6 ani) a facut primul joc. din pacate nu am gasit si ce joc ...

Post Reply

Return to “Discutii generale”