Despre Designeri - partea 1 - Reiner Knizia
Posted: 04 Jan 2010, 11:31
Tindem sa dam atata importanta jocurilor in sine incat uitam de multe ori de cei din spatele acestora, oameni deosebiti si care au reusit sa-si puna imaginatia la incercare si sa ne ofere atata distractie. Asa ca vom discuta astazi putin despre Reiner Knizia.
Date personale:
- nationalitate germana
- primul joc la 6 ani
- Doctor in Matematica
- designer profesionist din 1997
- a publicat peste 500 jocuri fiind unul din cei mai prolifici designeri; sunt acoperite mai multe tipuri: jocuri de carti pentru 2 jucatori, jocuri pentru copii, jocuri simple, sofisticate sau chiar action role-playing.
- castigator al premiilor: German Game of the Year (de 2 ori), German Game Prize (de 5 ori) + alte 20-30 titluri in cel putin 10-15 tari.
- cunoscut pentru modalitati putin mai "altfel" de calculare a scorului (de exemplu metoda prin care intr-un joc jucatorul se poate dezvolta pe multiple laturi dar primeste puncte doar pe latura cea mai putin dezvoltata, incurajandu-se altfel dezvoltarea armonioasa si imbinarea tuturor laturilor jocului)
Prefera ca mecanica evaluarea si managementul riscului si multe din jocurile sale au ca mecanica bine definita licitatia. Desi multe din jocuri au o tema, de multe ori modul de joc este abstract (pentru cei care se intreaba ce inseamna asta: sahul are ca tema o lupta intre 2 armate, cu pioni, regi, personaje, etc, dar modul de joc este abstract, nu are nici o legatura, sau o legatura prea mica cu tema centrala). Dintre jocurile sale celebre:
- Trilogia "tile-laying" (mecanica care presupune printre altele extragerea unor piese si asezarea lor astfel incat tabla de joc este dinamica, se creeaza in timpul jocului de catre jucatori):
a) Tigris & Euphrates - castigator al multiple premii si aflat in topuri mereu, este un joc complex si considerat una din capodoperele lui Knizia. Punctele se castiga de pe urma celei mai putin dezvoltate arii din civilizatia jucatorului (farming, religion, etc) si asta incurajeaza jucatorii sa nu se supraspecializeze pe o anumita latura ci sa echilibreze jocul cat mai bine.
b) Samurai - joc plasat ca tema in Japonia in care scopul este asezarea inteligenta a unor hex-uri pentru acapararea prin influenta a diverse orase care pot contine figurine ce trebuie astfel castigate.
c) Through The Desert - joc ce urmeaza sa fie reeditat de Fantasy Flight Games, in care jucatorii incearca prin plasarea de piese sa adune cat mai multe puncte prin caravanele din desert, prin blocarea anumitor sectiuni ale hartii, prin gasirea oazelor din desert, etc.
- Trilogia licitatiilor
a) Modern Art - licitatii pe diverse picturi cu scopul de a strange cat mai multi bani
b) Ra (dezvoltat apoi in Priests of Ra) - alt joc cu multiple premii castigate, bazat foarte mult pe licitatii ale jucatorilor asupra unor hex-uri comune, mecanica ce ofera tensiune jocului cand resursele de cumparat devin din ce in ce mai putine
c) Medici - joc destul de complex bazat tot pe licitatia asupra unor bunuri (cargo) ce trebuie transportate
- Alte jocuri
a) Ingenious - joc abstract foarte simplu de invatat si foarte usor de placut, bazat pe potrivirea unor tile-uri cu diferite simboluri si obtinerea unor linii cat mai lungi dintr-un anumit simbol; este interesanta mecanica de scoring (calculare a punctajului) in care conteaza simbolul cel mai prost dezvoltat de catre jucator, incuranjandu-l pe acesta sa construiasca linii de simboluri diverse.
b) Lost Cities (si Lost Cities the Board Game), foarte inrudite cu Keltis; Lost Cities l-am invatat in mai putin de 5 minute si l-am jucat de foarte multe ori: simplu, rapid, incitant, tensionat spre sfarsit, are o mica latura de noroc si bineinteles risc (preferatul lui Knizia). Keltis/Lost Cities the Board Game (nume diferite pe continente diferite pentru cam acelasi joc, cu mici diferente de reguli) sunt versiuni multiplayer ale jocului Lost Cities original care este strict pentru 2 jucatori.
c) Taj Mahal - joc ce arata si deosebit si are actiunea bazata in India, joc de dezvoltare bazata (si pe) licitatie.
(referinte: wikipedia, boardgamegeek)
Date personale:
- nationalitate germana
- primul joc la 6 ani
- Doctor in Matematica
- designer profesionist din 1997
- a publicat peste 500 jocuri fiind unul din cei mai prolifici designeri; sunt acoperite mai multe tipuri: jocuri de carti pentru 2 jucatori, jocuri pentru copii, jocuri simple, sofisticate sau chiar action role-playing.
- castigator al premiilor: German Game of the Year (de 2 ori), German Game Prize (de 5 ori) + alte 20-30 titluri in cel putin 10-15 tari.
- cunoscut pentru modalitati putin mai "altfel" de calculare a scorului (de exemplu metoda prin care intr-un joc jucatorul se poate dezvolta pe multiple laturi dar primeste puncte doar pe latura cea mai putin dezvoltata, incurajandu-se altfel dezvoltarea armonioasa si imbinarea tuturor laturilor jocului)
Prefera ca mecanica evaluarea si managementul riscului si multe din jocurile sale au ca mecanica bine definita licitatia. Desi multe din jocuri au o tema, de multe ori modul de joc este abstract (pentru cei care se intreaba ce inseamna asta: sahul are ca tema o lupta intre 2 armate, cu pioni, regi, personaje, etc, dar modul de joc este abstract, nu are nici o legatura, sau o legatura prea mica cu tema centrala). Dintre jocurile sale celebre:
- Trilogia "tile-laying" (mecanica care presupune printre altele extragerea unor piese si asezarea lor astfel incat tabla de joc este dinamica, se creeaza in timpul jocului de catre jucatori):
a) Tigris & Euphrates - castigator al multiple premii si aflat in topuri mereu, este un joc complex si considerat una din capodoperele lui Knizia. Punctele se castiga de pe urma celei mai putin dezvoltate arii din civilizatia jucatorului (farming, religion, etc) si asta incurajeaza jucatorii sa nu se supraspecializeze pe o anumita latura ci sa echilibreze jocul cat mai bine.
b) Samurai - joc plasat ca tema in Japonia in care scopul este asezarea inteligenta a unor hex-uri pentru acapararea prin influenta a diverse orase care pot contine figurine ce trebuie astfel castigate.
c) Through The Desert - joc ce urmeaza sa fie reeditat de Fantasy Flight Games, in care jucatorii incearca prin plasarea de piese sa adune cat mai multe puncte prin caravanele din desert, prin blocarea anumitor sectiuni ale hartii, prin gasirea oazelor din desert, etc.
- Trilogia licitatiilor
a) Modern Art - licitatii pe diverse picturi cu scopul de a strange cat mai multi bani
b) Ra (dezvoltat apoi in Priests of Ra) - alt joc cu multiple premii castigate, bazat foarte mult pe licitatii ale jucatorilor asupra unor hex-uri comune, mecanica ce ofera tensiune jocului cand resursele de cumparat devin din ce in ce mai putine
c) Medici - joc destul de complex bazat tot pe licitatia asupra unor bunuri (cargo) ce trebuie transportate
- Alte jocuri
a) Ingenious - joc abstract foarte simplu de invatat si foarte usor de placut, bazat pe potrivirea unor tile-uri cu diferite simboluri si obtinerea unor linii cat mai lungi dintr-un anumit simbol; este interesanta mecanica de scoring (calculare a punctajului) in care conteaza simbolul cel mai prost dezvoltat de catre jucator, incuranjandu-l pe acesta sa construiasca linii de simboluri diverse.
b) Lost Cities (si Lost Cities the Board Game), foarte inrudite cu Keltis; Lost Cities l-am invatat in mai putin de 5 minute si l-am jucat de foarte multe ori: simplu, rapid, incitant, tensionat spre sfarsit, are o mica latura de noroc si bineinteles risc (preferatul lui Knizia). Keltis/Lost Cities the Board Game (nume diferite pe continente diferite pentru cam acelasi joc, cu mici diferente de reguli) sunt versiuni multiplayer ale jocului Lost Cities original care este strict pentru 2 jucatori.
c) Taj Mahal - joc ce arata si deosebit si are actiunea bazata in India, joc de dezvoltare bazata (si pe) licitatie.
(referinte: wikipedia, boardgamegeek)