Despre Designeri - partea 2 - Vlaada Chvatil

tipuri de jocuri, recomandari, aranjarea soldateilor in cutii, filme in care apar boardgames sau ORICE altceva va trece prin cap si e legat de boardgaming
Post Reply
adixor

Despre Designeri - partea 2 - Vlaada Chvatil

Post: # 179Post adixor
08 Jan 2010, 14:37

Unul din cei mai inovatori designeri la ora actuala, si unul din cei mai geniali designeri daca ma intrebati pe mine este Vlaada Chvatil.
Cateva date, printre putinele care se gasesc pe Internet:

- nationalitate: ceh
- background: jocuri PC, programator
- Ii plac:
a) pt eleganta si tema: Notre Dame, Year of the Dragon
b) pt tema si varietate: Knizia (Amun-Re, Lord Of The Rings), Agricola
c) pt tipul de interactiune: Puerto Rico
d) altele: Dragon's Gold, Ingenious, Dominion, Thurn & Taxis...
- printre premii se regasesc cel mai mult premiile de inovativitate (Space Alert de exemplu a luat premiul "New Game Worlds 2009" de la "Spiel des Jahres", Most Innovative Game 2008 de la The Dice Tower si Best Innovative Game 2009 de la BoardGameGeek Awards)
- companii cu care lucreaza/colaboreaza: Altar Games, Czech Games Edition

Dintre jocurile sale se remarca:

Dungeon Lords

Aparut la Essen in 2009, a facut furori. Jucati rolul unui "Dungeon Keeper" (de unde si legatura cu jocul cu acelasi nume, mai vechi, de pe PC) care trebuie sa-si creeze cea mai buna temnita (dungeon). Se construiesc tunele, se pun capcane, se angajeaza creaturi, monstrii totul pentru crearea unui dungeon care sa reuseasca sa opreasca eroii (personaje "rele" in joc). Este un joc pentru jucatori experimentati ("a gamer's game") in care se pot face o gramada de lucruri, un joc care arata foarte bine si cu o tema foarte bine implementata.

Galaxy Trucker

Detinator al Spiel des Jahres - Recommended 2008, nominalizat la Most Innovative Game - The Dice Tower 2008 printre alte premii, Galaxy Trucker contine un element de real time; contra timp toata lumea incearca sa-si creeze o nava, din mai multe tile-uri (gen carcassone), fiecare reprezentand anumite module si putandu-se conecta la alte anumite tile-uri. Dupa ce aceasta faza este incheiata, fiecare, cu o nava mai bine construita sau mai rau, dupa pricepere, trebuie sa o piloteze intr-un fel de misiune, in care vor aparea tot felul de probleme (exista un deck de carti cu encountere) si in care nava va rezista mai bine sau mai rau in functie de modul in care a fost construita. Elementul realtime este bine pus in aplicare in faza in care toata lumea cauta repede tile-uri sa-si construiasca nava si va fi refolosit in Space Alert, cu succes.

Prophecy

Prophecy a aparut, conform chiar lui Vlaada, ca o alternativa la Talisman (pur si simplu i s-a cerut un joc gen Talisman). A reiesit un joc mai bun daca ma intrebati cel putin pe mine si pe fixpix, al carui super-review il gasiti aici: http://forumboardgames.ro/viewtopic.php?f=6&t=41. Jocul este un role-playing game clasic, cu personaje cu puteri si caracteristici variabile, cu monstri si lupte, orase din care se cumpara arme, tot felul de item-uri care cresc puterile personajelor, artefacte magice, etc. Un joc frumos de jucat (desi ca grafica nu ajunge la nivelul Fantasy Flight Games), rapid si in care deciziile jucatorului au sens, nu sunt toate aruncari de zar.

Space Alert

Space Alert l-am cumparat din Germania in clipa in care am auzit de el si am citit descrierea. Mi s-a parut (si mi se pare si acum) o idee deosebita si isi merita premiile de inventivitate. Desi am observat ca in grupul meu haosul din timpul misiunilor e cam mare si lucrez la o alternativa turn based, nu real time (la care m-a ajutat mult si fixpix, thanks!) ramane un joc foarte tare. Jucatorii sunt piloti ai unei nave si trebuie sa colaboreze pentru a duce misiunea la bun sfarsit. O partida se joaca cam in 20 minute. In primele 10, totul este realtime: un CD cu misiuni merge, si timp de 10 minute o voce robotica anunta noi threat-uri (moment in care jucatorii trag inamici din pachete speciale cu inamici externi gen nave si interni gen sabotori). In aceste 10 minute, jucatorii planifica miscarile, in functie de inamicii care vor aparea (cu ajutorul unor carti de actiune prin care se pot misca pe nava intre camere, pot activa arme, pot reincarca arme si scuturi, etc). Sunt 10 minute de haos :) in care fiecare striga, fiecare vrea sa faca ceva, ceilalti nu par sa te asculte, tensiunea e maxima, si in grupurile potrivite si distractia e maxima. In grupurile in care exista leaderi puternici.. e ceva mai greu pentru ca acestia tind sa acapareze jocul si strategia.

Dupa aceste 10 minute de groaza :) incepe efectiv evaluarea planificarii, faza de rezolutie. Deja in acest moment fiecare jucator are pe masa pentru fiecare runda o actiune, si acum se ia jocul pas cu pas, runda cu runda, si se vede daca planificarea din timpul fazei principale a fost ok sau nu. Aici aflati:
- ca desi v-ati dus in runda 4 sa ajutati un coleg in alta camera el a plecat de acolo in runda respectiva
- ca desi in runda 7 ati apasat buton de Foc cu o arma care distrugea o nava inamic, nu s-a intamplat nimic pentru ca cineva a uitat sa incarce arma respectiva si nu mai era energie in reactor
- ca desi ati calculat ca ati reincarcat scuturile exact cand e nevoie, le-ati incarcat cand erau pline deja, deci inutil, si dupa primul foc incasat s-au golit si nu le-a mai incarcat nimeni tot turul, incasand damage pentru fiecare atac primit.

Din acest punct de vedere jocul este foarte haios aici pentru ca niciodata in faza de rezolvare nu merg lucrurile cum le-ati planificat, cineva greseste undeva, si de acolo apare un lant de greseli, etc. De multe ori desi impresia este ca ati biruit, la analiza planificarii aflati ca ati castigat la limita in ultima tura sau, mai rau, ati pierdut pentru ca ati incercat sa atacati de 3 ori un inamic, cu o arma pe care nimeni nu a incarcat-o la vreme.

Am insistat putin mai mult pe Space Alert in aceasta prezentare, dar pe mine m-a prins tare ideea, si singurul regret este ca nu prea am cu cine sa-l joc (in 2 sau 3 se poate juca pentru ca jucatorii umani iau si locul a 1 sau 2 androizi, adica jucatori fara corespondent uman, dar e preferabil in 4 sau 5).

Through de Ages - A Story Of Civilization

International Games Awards a acordat Best Strategy Game 2007 acestui joc, si cu un motiv foarte bun: este un card game foarte inteligent in stilul jocurilor "Civilisation". Exista tehnologii (desi nu in stilul clasic de arbore tehnologic), ferme si mine pentru resurse, tot tipul de cladiri care ofera Cultura (puncte), Happiness (oamenii trebuie tinuti fericiti altfel nu mai produc), Science (puncte de cercetare) etc. Jocul are si o componenta de razboi (la nivel mai mic se numeste Aggresion) dar nu mereu se ajunge aici. Aceasta latura trebuie dezvoltata, mai mult pentru a impiedica pe ceilalti sa va atace, defensiv, dar uneori puteti ataca pe ceilalti jucatori pentru diverse avantaje. Lucru care ar putea sa va lase fara armata si sa fiti atacati de altcineva la randul vostru. Jocul se desfasoara pe mai multe Ere (4 cu totul) in care bineinteles se schimba tipul si puterea unitatilor, clardirilor, fermelor, etc. Exista Leaderi (persoane care odata jucate intr-o era va ofera diverse avantaje) precum si Minuni (Wonders) a caror constructie dureaza mai mult, dar care va ofera avantaje destul de mari apoi. Jocul mi s-a parut genial, si singura problema o reprezinta timpul de joc, care ajunge la o media de 1 h / jucator, putin mai mult in cazul jocurilor pe care le-am jucat. Uneori este considerat un light-civilization game (nu are harta cu trupe fizice si razboiul este card based, nu are science tree, nu dureaza 8h+ ca Advanced Civilization, etc). Este un joc extrem de bine pus la punct si echilibrat, un joc in care conteaza mult diverse combo-uri Leaderi/Trupe/etc, un joc in care iti poti schimba destul de des strategia, nu esti blocat in aceeasi strategie tot timpul si in care fara sa simti ajungi la o dezvoltare foarte "rewarding" la sfarsitul jocului. Sa nu uitam, este locul 5 in topul BGG, cel mai bine cotat joc al lui Vlaada.

Sper ca v-ati facut o idee asupra acestor excelente jocuri ale lui Vlaada. Cat despre mine, astept cu nerabdare extensia de Space Alert care se pare ca ar fi in lucru precum si extensiile de Prophecy (2 care trebuie sa apara cred anul asta, in primavara).

.... va urma Uwe Rosenberg ...

Ioana

Re: Despre Designeri - partea 2 - Vlaada Chvatil

Post: # 186Post Ioana
08 Jan 2010, 16:10

Extraordinar articol, la fel si cel despre Reiner Knizia!
Sunt foarte utile aceste articole despre designeri. Multi dintre noi n-am avut timp sa ne documentam in amanunt despre oamenii care au creat jocurile pe care le jucam.
Multumim adixor si asteptam cu nerabdare urmatoarele articole!

adixor

Re: Despre Designeri - partea 2 - Vlaada Chvatil

Post: # 189Post adixor
08 Jan 2010, 16:25

well, ma bucur ca va plac. din pacate as fi vrut sa gasesc mai multe lucruri personale despre Vlaada de exemplu, dar nu toti sunt persoane destul de "publice" incat sa gasesc usor astfel de informatii.

chrislove

Re: Despre Designeri - partea 2 - Vlaada Chvatil

Post: # 190Post chrislove
08 Jan 2010, 16:39

Ii invitam pe cei care i-au cunoscut cumva pe autori ;) pe la targuri de jocuri de ex., sa ne zica ce impresie le-au lasat acestia, la "prima vedere". Noi nu am avut ocazia inca :)

Ioana

Re: Despre Designeri - partea 2 - Vlaada Chvatil

Post: # 1005Post Ioana
17 Feb 2010, 13:55

Hai ca acum avem poze cu toti designerii despre care s-a scris pe forum.
pic386204.jpg
Sursa: BGG

Post Reply

Return to “Discutii generale”