Post: # 110182Post
Magister
01 May 2020, 23:09
Cel putin eu, in domeniul principal de interes si anume wargames, sunt destul de exigent.
Am un singur 9.5 in colectie (Turning Point: Stalingrad) obtinut pe baza experientei de joc in general, interactivitatii si, cu toate acestea, reconstituirii bune a posibilitatilor istorice. Am mai multe de 9, chiar unele mai vechi si evaluate mult mai jos de multi, de ex. clasicul Victory in the Pacific, cu cea mai buna gandire reciproca (controlul reflexiv) fata de regulile moderate. Am dat altuia 8.5 (NATO Air Commander) desi e destul de simplist, pentru "curgerea buna" a jocului solo si faptul ca a meritat sa fie baza unor house-rules majore, practic un redevelopment. Fara ele ar fi fost de 7-7.5 cel mult.
Monstri renumiti chiar ca Gulf Strike au primit initial 7, pe de o parte pentru ca se misca greoi -inerent numarului mare de componente si mecanisme-, pe de alta parte cu cat sunt mai multe, cu atat mai usor e sa incapa "brese" exploatabile sau absurde, care rup asteptarile decizii>rezultate, pentru "carpirea" carora ar trebui alte reguli si exceptii etc. ajustarile putând continua la nesfarsit. Totusi GS a fost ridicat la 8 din motive nostalgice, fiind primul wargame SI board game modern care m-a introdus direct in miezul dur al hobby-ului.
Am si multe cu 6, in special wargames cu revista (magazine games) mai vechi, cu mecanisme fie simpliste, fie nu prea bine puse la punct. Totusi si ele isi merita locul in colectie, mai ales prin documentarea asupra unor colturi obscure din istorie - geografic si ca forte (Order of Battle). Sau ca monument de raritate si istorie antica a designului (5 - Arms Race - un stramos foarte necizelat al Axis&Allies situat in Razboiul rece)...
In domeniul euro, fiind mai recent introdus de colegii de joc din Romania - sunt mult mai indulgent.
Nota de baza ar fi cam 8.5 pentru ce merita jucat, e fun pentru mai multi, interactiv, dar totusi da ceva de gandit, simti când ai combinat ceva, fara sa te "lase pe spate" totusi:
Grand Austria Hotel, Teotihuacan, Pulsar 2849, Lords of Waterdeep, Village, Stone Age, K2, etc.
Unele chiar simple au primit 9 pe baza purei placeri personale, a "dopaminei" eliberate: Friday sau Wingspan. Poate le voi mai cobora nitel.
Alte putine de 9 merita prin designul genial, echilibrat (Castles of Burgundy, Agricola, Race for the Galaxy) chiar daca sunt complexe in consecinte si inca n-am apucat sa le aprofundez cum ar merita (Terra Mystica, Root)...
Euro-uri prea incalcite sau cu reguli arbitrare de dragul regulilor nu gust, multe nu le-am jucat si deci nu le-am dat note.
Macar la wargames pot accepta acel gen de complexitate pentru ca este "despre" ceva istoric, mecanismul mai greoi incearca sa reprezinte un fenomen care in realitate e si mai complex.
"Nu imi propun sa scriu o oda decaderii, ci sa ma laud cu placerea cocosului cantator dimineata, cocotat peste cuibar, chiar numai pentru a-mi trezi vecinii" Henry David Thoreau - Walden