De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

un fel de loc de dat cu capul, loc de vorbit verzi si uscate, batut campii, etc
Imago
Administrator
Administrator
Posts: 1551
Joined: 13 May 2014, 23:05
Location: Bucuresti

De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127835Post Imago
24 Jan 2022, 16:44

Am vazut ieri un review pe youtube a unui joc "100% romanesc". L-ati vazut probabil si voi, este peste tot pe web, pe mine cel putin ma targeteaza cu reclame entuziasmante.
Anyway, inainte de asta am vazut pagina de instagram a jocului, iar pozele de promovare nu arata neaparat incurajator.

Asta mi-a amintit de alte capodopere de pe meleagurile noastre:
- Moonshiners of the Apocalipse
- Zestrea
- Sezonia
- Ritualia
- I am Vlad
- Muzicando

Imi este interesant, care este procesul prin care acesti oameni hotarasc sa bage sume importante de bani pentru a produce asemenea... cartoane? Fiind o comunitate de boardgameri, a facut cineva vreodata parte dintr-un grup de playtest pentru vreunul din titlurile date? Stie povestea lor, sau cum ajung de la idee la cheltuirea unor sume de bani importante pentru a le tipari?

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127836Post rabesandratana
24 Jan 2022, 19:08

Da, si eu mi-am pus aceasta intrebare. Am cercetat de-a lungul timpului sa vad ce e cu aceste jocuri si nu m-a atras niciunul. As juca mai degraba un Monopoly cu ceva house rules, decat sa-mi puna cineva pe masa vreunul din alea.

Singurele jocuri romanesti pe care le-am incercat si pastrat in colectie, sunt Versailles si Praetor, dar care sunt realizate de catre un roman din Canada (sper sa nu confund), deci putem spune ca sunt doar 50% romanesti. Si mi-a placut si Travelin, dar la fel, cam aceeasi situatie si aici, realizat de un american (Eli) din Romania.

Tind sa cred ca problema e de la noi de aici din comunitate, pentru ca toti cei care suntem vechi in hobby si am jucat sute de jocuri, am intalnit toate mecanismele posibile, nu am avut vreunul curajul/timpul/banii pt investit, sa ne punem mintea la munca si facem noi un joc, pe care mai apoi sa il tiparim.

Sunt absolut convins ca daca pui pe oricare dintre cei cu experienta in domeniu, si aici luati pe cine doriti: Un Radu, Emisan, Indru, Andrei, Adi, Adelin, Sergiu, Cristian, inclusiv eu etc (scuze ca nu v-am enumerat pe toti, dar lista e lunga),
am putea scoate un joc cat se poate de decent.
Nu spun ca ar fi un hit, nu spun ca ar lua Sigla de aprobare de la Dice Tower sau ar face valuri la Essen, dar in niciun caz nu ar fi vreo idiotenie de nejucat, carton colorat bun de aruncat la gunoi.

Cel putin aici in Romania, ceva vanzare ar avea, pt ca noi avem avantajul ca stim ce place majoritatii de aici, se fac o gramada de topuri pe forum si stim cam ce atrage si ce mecanisme nu sunt apreciate, ce tematici au succes mai mare, se scriu lunar recenzii unde lumea isi da cu parerea despre, asa Da, sau asa Nu. Toate informatiile astea sunt un mare avantaj, plus experienta trecerii prin sute de jocuri pe care le-am incercat cu totii.

Probabil ca cei care scot acele titluri de mai sus, sunt destul de rupti de hobby, nu stiu de comunitatea noastra, poate nici de BGG si normal ca atunci cand nu iti faci temele, rezultatul se vede. Poate ca toti sunt niste persoane extraordinare, pentru ca nu vreau sa fac din asta vreun atac la persoana, ca nu-i cunosc, dar ca designeri, momentan au dat fail.

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127839Post Corwin
24 Jan 2022, 19:50

Cele listate sunt cazuri destul de diferite:

- Moonshiners (si urmatoarele de la aceiasi designeri) a fost facut de unii care au vazut ca pe Kickstarter board games aduc bani multi. E destul de clar de ce l-au facut, si de ce e asa cum e.
- Zestrea a avut un kickstarter de succes, din cate stiu eu multa lume il apreciaza, insa nu stiu daca si financiar a fost un succes sau nu. (pot fi costuri suplimentare, stoc nevandut, etc) Sincer, asta l-as considera un exemplu de asa (aproximativ) da.
- Ritualia si Sezonia daca tin minte au fost facute cumva pentru mass market, nu ca hobby games, de catre cineva care nici macar nu prea cunostea piata de hobby board games. Sezonia nici macar nu apare pe BGG de exemplu.
- I am Vlad nu mai stiu decat ca era slab de tot.
- Muzicando au asociatia lor care e orientata spre educatie prin muzica. Doar tangential are legatura cu hobby board games.

Ce au in comun e ca nu sunt jocuri publicate printr-un publisher cunoscut. Un publisher te-ar putea ajuta cu rafinarea jocului, cu arta, cu productia, cu distributia si vanzarea, etc. Daca as face vreodata un joc l-as face pentru ca-mi place sa joc board games, nu pentru ca ard de nerabdare sa-mi bat capul cu productia in China si cu distributia in toata lumea. As lasa profesionistii sa-si faca treaba, la fel ca in multe alte domenii la care nu ma pricep.

Unii creatori mai noi incearca sa mearga prin publisheri cunoscuti, vezi Purluca Florin care deja a primit cereri de a trimite prototipuri de la mai multi publisheri. Am mai multa incredere ca va scoate jocuri de succes chiar daca unele nu vor fi neaparat pentru mine.

In rest, am testat un joc (euro) cu containere facut de un roman, care a participat si la Targu Mures la Zilele Jocurilor. Ala intr-adevar mi-a placut, dar procesul de finalizare si slefuire a jocului e foarte greu. Acolo s-ar vedea clar avantajul de a avea un developer dat de un publisher, care sa-ti ia jocul si sa-ti explice in detaliu ca X trebuie taiat, Y trebuie modificat, Z trebuie adaugat, etc, dar pentru asta trebuie totusi sa aduci jocul la o varianta macar semi-finalizata. Sa ceri si sa accepti feedback e o adevarata arta, mai ales in cazul unui proces de creatie asa de personal.
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

Imago
Administrator
Administrator
Posts: 1551
Joined: 13 May 2014, 23:05
Location: Bucuresti

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127844Post Imago
24 Jan 2022, 21:28

Si eu ma gandeam sa trec Zestrea la categoria jocurilor bune. Problema e ca pe BGG jocul are multe note proaste (2,3,4) date de boardgamerii din lume si multe note foarte bune (8,9,10) date de romani.
E posibil ca noi romanii sa intelegem mai bine jocul, fiind apropiati cultural, insa e posibil si sa fie un efort organizat de a mari ratingul jocului. E totusi cel mai "bun" joc scos de romani pana acum, doar ca mi-ar fi interesant sa vad care ar fi ratingul jocului fara notele date de "ai nostri".
Insa productia jocului este net superioara Regatului lui Enoh, sunt aproape incomparabile. Mi-a parut interesant un reward de-al lor de pe Kickstarter - "Videochat with the team". Not a good idea pentru un joc romanesc.

Imago
Administrator
Administrator
Posts: 1551
Joined: 13 May 2014, 23:05
Location: Bucuresti

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127845Post Imago
24 Jan 2022, 21:34

rabesandratana wrote:
24 Jan 2022, 19:08
Tind sa cred ca problema e de la noi de aici din comunitate, pentru ca toti cei care suntem vechi in hobby si am jucat sute de jocuri, am intalnit toate mecanismele posibile, nu am avut vreunul curajul/timpul/banii pt investit, sa ne punem mintea la munca si facem noi un joc, pe care mai apoi sa il tiparim.

Sunt absolut convins ca daca pui pe oricare dintre cei cu experienta in domeniu, si aici luati pe cine doriti: Un Radu, Emisan, Indru, Andrei, Adi, Adelin, Sergiu, Cristian, inclusiv eu etc (scuze ca nu v-am enumerat pe toti, dar lista e lunga),
am putea scoate un joc cat se poate de decent.
Nu spun ca ar fi un hit, nu spun ca ar lua Sigla de aprobare de la Dice Tower sau ar face valuri la Essen, dar in niciun caz nu ar fi vreo idiotenie de nejucat, carton colorat bun de aruncat la gunoi.
In aviatie exista 2 tipuri de oameni - cei care construiesc avioane si cei care zboara cu ele. Piloti si constructori.La fel e si in boardgaming - sunt unii care le gandesc, si altii care le joaca. Doar pentru ca jucam in comunitate multe jocuri, nu inseamna ca am fi pasionati sa le si facem. Din fericire avem cativa designeri amatori in Romania. Ar fi interesant, sa ne aruncam greutatea in spatele unui proiect, sa-l testam, imbunatatim, si sa vedem ce iese. Se pare ca avem cativa constructori in comunitate, avem piloti, lipseste doar avionul.

User avatar
cristianf
King Meeple
King Meeple
Posts: 2980
Joined: 18 Jul 2010, 09:55
Location: Sanpetru, Brasov

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127846Post cristianf
24 Jan 2022, 21:55

Sa-mi fie cu iertare.. dar daca Zestrea e joc de 8,9,10... Terraforming Mars e de 19,20.

Grafica ok, oameni ok, joc mediocru at best in grupul potrivit.

Sunt de acord ca este de departe cel mai bun joc scos vreodata pe meleagurile noastre. Si asta e super trist.

User avatar
VZQ
King Meeple
King Meeple
Posts: 467
Joined: 07 Oct 2017, 22:20

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127855Post VZQ
24 Jan 2022, 22:55

Comunitatea de jucatori este una, piata de jocuri si jucarii este alta - daca s-ar fi suprapus perfect, supemarketurile erau pline de Scythe-uri si Ankh-ri, nu de Activity si Monopoly. Jocurile considerate "ok" de comunitate apar doar ocazional pe rafturile lor, si atunci probabil doar datorita distribuitorilor, nu ca le-ar cere pubicul larg. Comunitatea de board gameri de la noi este o nisa intr-o nisa... personal nu cred ca reprezentam o miza, din punct de vedere comercial. Sa zicem ca in sfarsit apare un joc decent romanesc - cate bucati s-ar vinde in comunitate? 50? 100? Nu merita efortul... Pe de alta parte, probabil ca publicul tinta al jocurilor romanesti lansate pana acum nu eram noi, ci tot aia care cumpara Monopoly si maxim un Catan, de cadou.

Problema este ca atunci cand intri in competitie, lumea nu te judeca in bula ta, ci comparativ cu restul ofertelor de pe piata. Poate ca s-o umfla "pipota" in noi cand o sa apara (in sfarsit) un joc bun romanesc - dar va tine el oare piept competitiei? "Buba" nu este ca la noi nu se fac jocuri bune, ci ca Afara se fac multe jocuri bune si foarte bune la ordinea zilei... pentru noi este aproape imposibil sa tinem pasul.

User avatar
Broodstar
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 270
Joined: 24 Jan 2018, 01:40
Location: Bucuresti

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127860Post Broodstar
24 Jan 2022, 23:33

Foarte interesant subiectul.
Acum ceva timp am vazut in librarii Bastion https://boardgamegeek.com/boardgame/147933/bastion.
Si m-a facut sa-mi pun multe intrebari... de la decizia de design, pana la ce fel de cumparatori targeteaza, ce piata?

Zilele trecute am vazut Regatul lui Enroh... iarasi, aceleasi intrebari... de ce? de ce acel design grafic, de ce acest tip de joc lung si greoi? Pentru cine e facut?

Imago
Administrator
Administrator
Posts: 1551
Joined: 13 May 2014, 23:05
Location: Bucuresti

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127904Post Imago
25 Jan 2022, 21:50

Broodstar wrote:
24 Jan 2022, 23:33
Foarte interesant subiectul.
Acum ceva timp am vazut in librarii Bastion https://boardgamegeek.com/boardgame/147933/bastion.
Si m-a facut sa-mi pun multe intrebari... de la decizia de design, pana la ce fel de cumparatori targeteaza, ce piata?

Zilele trecute am vazut Regatul lui Enroh... iarasi, aceleasi intrebari... de ce? de ce acel design grafic, de ce acest tip de joc lung si greoi? Pentru cine e facut?
Omg, nu stiam ca Bastion este joc romanesc. L-am vazut candva in librarii, insa arata atat de rau incat nici in mana nu l-am luat.
Ce e interesant este ca exista o industrie low-key de asemenea jocuri de societate, care se vand prin magazinele de la metrou, la Cora in sectiunea de jucarii, Noriel, etc.
Jocuri gen Footbal cu Nasturi, Europolis, Ghiceste daca poti, etc. Oare cine le face? Cum vin cu ideile pentru acestea? Productia acestor jocuri (super simple deobicei) pare decenta.
Mai nou, am vazut un joc care are si numele designerului pe cutie - Batalia Navala, de "Nicolau".
Image

Tot anul acesta am vazut ceva reclama platita pentru "Crima din Padurea Hoia - Baciu". Jocul pare decent, din categoria Escape Room-urilor. Nu as fi mirat sa fi scos ceva decent, tinand cont ca asemenea jocuri sunt one time event.

Image

User avatar
adrim
King Meeple
King Meeple
Posts: 883
Joined: 04 Jan 2011, 13:33
Custom Rank: euro-epic
Location: Bucuresti

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127907Post adrim
25 Jan 2022, 22:02

Brosquito a avut super succes la noi (sectorul de vârstă 4-5 ani). Și fotbal cu nasturi e bun cu câteva house rules. Ne-am distrat cu el, dar e pentru vârsta ceva mai mare, mai așteptăm puțin.

acidutzu
Teen Meeple
Teen Meeple
Posts: 35
Joined: 16 Sep 2018, 13:44

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127916Post acidutzu
26 Jan 2022, 09:54

E atat de greu sa sprijini creatorii romanesti cand creatorii nu par sa vrea sa fie sprijiniti.

Din ce am intalnit pana acum majoritatea nu sunt gameri, deci putem presupune ca nu cunosc forumul (ca sa ceara un imput de la comunitate), dar nici nu stau sa se gandeasca unde o sa-l vanda dupa ce il fabrica. Daca ar merge si ei inainte la noi, la Regatul, la Lex, la Carturesti sau chiar in Carrefour ca sa vada daca e vandabil un joc care arata ca facut in anii 80, dar cu pret de FFG 2025 ar putea fi ajutati sa aiba un produs mai bun.

Poate Carturesti sau Carrefour doar ar zice "da/nu", dar oricare din magazinele de specialitate ar putea sa-l testeze (ca sa aiba un alt imput decat parintii si cei 6-8 prieteni cu care testeaza si care zic ca e cel mai tare joc de la Piticot incoace), sa se uite la reguli (care in mare parte sunt prost facute), sa isi dea cu parerea despre calitatea componentelelor (daca ceri 300 pt un joc, nu pui saculeti de dantela ca la martisoare si pioni de 10 bani 50 bucati.), sa vorbeasca despre un RRP care sa fie viabil daca vor sa-l vanda in alta parte decat pe pagina lor de FB (Zestrea (unde nici nu vreau sa vorbesc de cartile care nu intra in niciun sleeve :) ) o fi facut valuri pe kicksarter, dar a fost un dezastru pe partea de retail - nu poti avea la un joc 5 lei costuri de productie si apoi sa zici ca RRP-ul e 6, doar ca sa pari ieftin - e clar ca preturile sunt mai mari pentru producatorii mici, necunoscuti, dar daca nu faci niste calcule viabile ori nu reusesti sa-ti acoperi cheltuielile, ori ajungi sa-l vinzi pe okazii la 50% reducere doar ca sa nu ramai cu 2000 bucati in debara), sau ca sa-si faca niste planuri realiste legate de perioada in care o sa-si vanda stocul (venise cineva care spera sa vanda 1000 bucati in 2 luni - nu vindem 1000 de Catan in 12 luni, barem un joc de care nu a auzit nimeni).

Majoritatea se bazeaza ca-l vand pentru ca este "romanesc", dar aici nu vorbim de rosii sau branza. Piata e plina de jocuri bune/foarte bune si saturata de jocuri mediocre, asa ca nu o sa-ti cumpere nimeni jocul doar pentru ca scrie "fabricat in Romania". Sau o sa cumpere cativa pentru ca e "ieftin, in romana, romanesc sau cine stie ce alt motiv" si o sa uite de el dupa prima partida. Pana si clientii din supermarket tot o sa cumpere ceva cunoscut (Piticot, Dixit, Catan, etc) pentru ca le inspira incredere nu "no name romanesc".

Deci chiar nu stiu daca creatorii fac vreo analiza - de cost, de distributie, de clientela, de viabiliate. Folosesc niste fonduri europene si se imbata cu parerile prietenilor/vecinilor care stiu si ei la fel de multe despre board games pe cat stiu eu de masini. :P

User avatar
sergiunastrut
King Meeple
King Meeple
Posts: 484
Joined: 13 Nov 2018, 21:03
Custom Rank: Și...unde-i povestea?
Location: Iași

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127917Post sergiunastrut
26 Jan 2022, 10:13

Fragmente de pe Discord, ale lui Alin Horne, autorul Regatul lui Enroh:

"Jocul trebuia sa se numeasca Taramul basmelor, joc pentru copii. Numele era luat..si a trebuit sa incep sa schimb. Nu am stiut ce sa pun. Doar m-am jucat cu numele meu si l-am intors. Apoi in joc banutii, am vrut sa le dau un nume..a iesit Orn. Probabil ca pare obsesiv, acum ca imi spui, imi da de gandit.

Termenul de publisher l-am invatat de la voi. In mare stiam ce inseamna, dar nu am vrut sa fac/devin un publisher. Nici nu sunt ;). Mi-ati acordat o prea mare importanta. Am vrut doar sa fac un joc, acum la aproape 40 ani, ca sa nu imi para rau mai tarziu, ca nu am incercat. Atat.

Am multe de invatat. Pana la voi nu am stiut ca exista ATATEA jocuri de societate. Universul meu se invartea doar la ce vedeam in Supermarketuri si Carturesti/Noriel. Am muulte de in invatat. Chiar si BGG (ca a amintit cineva mai sus) am aflat de el de la Regatul Jocurilor. Cand am vazut ce jocuri va jucati voi...mi-am dat seama ca m-am bagat intr-o lume foarte mare...Eu ma bucur ca existati, ca si comunitate. Sincer. Daca nu distribuiau cele 2 prietene la voi pe pagina si sa imi spuna ce scrieti, nu as fi aflat despre voi, ever! Tot raul spre bine!"

De aici apar majoritatea astfel de jocuri.
Kallax Display: Colțul meu de artă
Am încercat recent: Cotate subiectiv
Experiențele de joc le sumarizez aici: PLAY|STORY|SHORT

DeeDee
King Meeple
King Meeple
Posts: 484
Joined: 07 Dec 2014, 20:51
Location: Cluj-Napoca

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127919Post DeeDee
26 Jan 2022, 12:40

Nu vreau sa pun paie pe foc, dar.... asa, un pic.... :)
Nu e prima data cand cineva scrie legat de un joc dezvoltat in Romania cu o atitudine gen "cum isi permit sa nu ne intrebe si pe noi". Imi pare ca aceasta comunitate isi aloca un self-importance cam mare. De asemenea, abia asteapta sa "rupa fasul" oricui aduce un joc nou.

O data ca asta e un hobby de mare nisa. O spun ca persoana care este pe o nisa geek/nerd profesional, dar cu prieteni din zona "normal"/"cool". Nu va spun cati ochi dati peste cap am vazut cand a venit vorba de a juca boardgames - chiar si din alea simple, generice gen dixit in context de socializare. In cel mai bun caz au vrut CAH la o beuta. Deci marea majoritate a oamenilor adulti nu sunt interesati de boardgames. Din profesia mea nerdy, abia daca am adunat un 10-20% persoane interesate. Si din acelea, jumatate prefera sa joace ceva ce stiu deja, "nu tot iara ceva nou, iara sa invatam reguli noi"

Apoi ca in magazine nu vedeti boardgame-urile care sunt populare in acest grup. Cati dintre voi nu stramba din nas daca se propune un catan sau un dixit sau doamne fereste, un UNO (banuiesc ca astea sunt in continuare top sellers pe auchan/carrefour). Adica le-ati jucat, le-ati fumat, acuma vreti altceva. Vesnic ceva nou, interesant. Bursa e plina de no-name-uri. Nu am vazui in supermarket un everdell, un scythe (la vremea lui)... nu, se vinde ce s-a pus mai sus: brosquito, gura la urechi, etc.
V-ati ofensat vreunul ca nu a venit creatorul lui brosquito sa va intrebe de un play-test?

Inca un punct: comunitatea de aici e focusata pe euro/heavy euro. Nu e neaparat un lucru rau, dar in nici un caz nu e un target larg de audienta. Daca ar veni acuma ni ia un Dixit de la un creator roman pt prima oara, eu as garanta review-uri de la nota 6 in jos. Pentru un joc care, sa fim seriosi, vinde de rupe. Asta e, nu e aici comunitatea potrivita. Daca eu as vrea sa vand un joc simplu, de petrecere, pt copii - dupa un feedback sarcastic de aici m-as lasa de meserie si m-as duce in lume. Da, da, va mai jucati si voi din cand in cand, asa, ca o indulgenta cate un party game, dar sa fim seriosi - le priviti de sus. 8-) .

Exista o perioada in viata adultilor cand se "lovesc" de boardgames in virtutea cadourilor pe care le primesc/le cumpara copiilor. Cam de pe la 8 ani asa, pana pe la 12-13 e "sezon" de cumparat boardgames pentru majoritatea oamenilor. In rest, pana la 8 ani sunt jucarii, dupa 12-13 intri pe chestii adolescentine. Si asa, din aceasta felie, nu o sa merga toti pe jocuri - mai iau puzzle-uri, etc. Deci felia e mai ingusta decat credem. No, deci astea luate la un loc, te uiti pe rafturi, vezi ca ai putine de ales, vezi ca astea care sunt, sunt cam jafuri... cum sa nu iti vina in minte "pai frate, si eu sunt in stare sa fac ceva mai bun de atat" ?

Si acuma, sigur, dupa ce i-a venit ideea, fiecare implementeaza cum crede - daca e "in the loop" si se vrea a fi un "designer" care vrea sa-si aduca jocul pe culmile BGG si sa vanda copii si la puii de chinez, poate ca o sa faca o cercetare adanca de piata, cu targeturi, cu calcule matematice statistice de game theory (*nu cred ca fac din astea nici designerii faimosi, dar ma rog) - si atunci, inevitabil, va ajunge la comunitate - asta este un om care stie "cu ce se mananca".

Dar cine spune ca orice om vrea asta? Adica daca a ajuns in Auchan "cu gura la urechi" - o abominatie de joc - fara sa stiu nimic despre boardgames, eu personal as crea unul decent dupa capul meu, as face publicitate cat se poate in media (PR, build some brand recognition) dupa care as incerca sa vand jocul unor lanturi mari de magazine (poate va amintiti de animaterra de la kaufland - l-ati incercat careva?). the end.

User avatar
cristianf
King Meeple
King Meeple
Posts: 2980
Joined: 18 Jul 2010, 09:55
Location: Sanpetru, Brasov

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127921Post cristianf
26 Jan 2022, 13:33

Pe brosquito am dat 30 de lei in auchan. Cred ca pe Catan am dat o data 50 de lei tot in Auchan

As da si pe Enroh 30 de lei sa-l incerc. Hai 40.

User avatar
cristianf
King Meeple
King Meeple
Posts: 2980
Joined: 18 Jul 2010, 09:55
Location: Sanpetru, Brasov

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127922Post cristianf
26 Jan 2022, 13:39

Ah, ultima gaselnita in Auchan. 10 lei -> Splash! Nici nu e pe boardgamegeek. O cutie ca de dobble. Regulament in romana. Habar nu am cine l-a facut. Super tare! Se distreaza Mara maxim cand darama maica-sa turnul.

Ideea este... faci o mizerie ? No problem. Toti jucam mizerii in anumite momente. Fie cu parinti, fie cu copii, fie cand suntem intr-un grup pus pe mistouri, fie cand ne adunam la o bauta. Si poate ne si distram. Dar pune-i nene pret de mizerie.

LE Splash! e pe boardgamegeek

User avatar
Broodstar
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 270
Joined: 24 Jan 2018, 01:40
Location: Bucuresti

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127932Post Broodstar
26 Jan 2022, 21:44

DeeDee wrote:
26 Jan 2022, 12:40
Nu vreau sa pun paie pe foc, dar.... asa, un pic.... :)
Nu e prima data cand cineva scrie legat de un joc dezvoltat in Romania cu o atitudine gen "cum isi permit sa nu ne intrebe si pe noi". Imi pare ca aceasta comunitate isi aloca un self-importance cam mare. De asemenea, abia asteapta sa "rupa fasul" oricui aduce un joc nou.
DeeDee, cred ca te-ai grabit putin sa te superi pe noi :)
Pana la urma suntem boardgameri ce discuta pe un forum de boardgames, despre hobby-ul lor. Daca nu aici, atunci unde?

Eu nu am perceput niciodata comunitatea noastra ca fiind una atat de extrema si toxica precum o descrii tu, dar recunosc ca am si o fire optimista si nici nu sunt in hobby de foarte multa vreme.
Apoi, de ce sa nu vrem mai mult de la jocurile de societate produse la noi in tara? Poate dintr-o discutie de genul asta se va naste urmatorul joc de scucces.

Cand creezi un joc, te expui cu el pe piata asa cum un bucatar se expune cu mancarea lui, un scriitor se expune cu ce a scris, etc.
Cum sa devii mai bun daca nu prin feedback-ul primit?

Si de ce ar fi gresit sa cercetezi piata, sa ceri pareri din industrie/hobby, inainte de a lansa un joc?
Ma uit pe BGG si in fiecare luna apare cate o persoana care a creat un joc Print and Play si cere parerea comunitatii. Il impartaseste cu comunitatea, il da spre testat, primeste feedback, il modifica, si tot asa.
Pana e multumit de produs si il lanseaza GRATIS!!! Nu cere bani pe el, si totusi a muncit cateva luni la el, pana a fost multumit de ce a iesit. Si comunitatea il joaca, si continua sa dea feedback, si apar si versiunile urmatoare ale jocului, cu imbunatatiri.
E cel mai bun proces prin care te asiguri ca ceea ce ai creat nu va fi uitat intr-un raft.
sergiunastrut wrote:
26 Jan 2022, 10:13
Fragmente de pe Discord, ale lui Alin Horne, autorul Regatul lui Enroh
Misto, merci ca ai impartasit cu noi.
Da, are sens, omul a vrut sa faca asta, a facut-o. Mi se pare un motiv bun :D

Imago
Administrator
Administrator
Posts: 1551
Joined: 13 May 2014, 23:05
Location: Bucuresti

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127933Post Imago
26 Jan 2022, 21:55

DeeDee wrote:
26 Jan 2022, 12:40
Nu vreau sa pun paie pe foc, dar.... asa, un pic.... :)
Nu e prima data cand cineva scrie legat de un joc dezvoltat in Romania cu o atitudine gen "cum isi permit sa nu ne intrebe si pe noi". Imi pare ca aceasta comunitate isi aloca un self-importance cam mare. De asemenea, abia asteapta sa "rupa fasul" oricui aduce un joc nou.

O data ca asta e un hobby de mare nisa. O spun ca persoana care este pe o nisa geek/nerd profesional, dar cu prieteni din zona "normal"/"cool". Nu va spun cati ochi dati peste cap am vazut cand a venit vorba de a juca boardgames - chiar si din alea simple, generice gen dixit in context de socializare. In cel mai bun caz au vrut CAH la o beuta. Deci marea majoritate a oamenilor adulti nu sunt interesati de boardgames. Din profesia mea nerdy, abia daca am adunat un 10-20% persoane interesate. Si din acelea, jumatate prefera sa joace ceva ce stiu deja, "nu tot iara ceva nou, iara sa invatam reguli noi"
Vrei sa spui ca boardgamerii sunt elitisti si snobi? Nu e adevarat. Deloc:)
Adevarul e ca oamenii se plang ca atunci cand vine vorba de jocuri de societate, boardgamerii fac un pic prea mult gatekeeping. Unii ne si numesc "autisti ce se poarta mai bine cu cartoane decat cu oameni":) Desigur ca nu este adevarat, e cam exagerat, insa se pare ca afabilitatea sociala este invers proportionala cu capacitatea de a rezolva in minte pasii pentru a obtine cele mai multe puncte de victorie.

Imago
Administrator
Administrator
Posts: 1551
Joined: 13 May 2014, 23:05
Location: Bucuresti

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127934Post Imago
26 Jan 2022, 22:08

sergiunastrut wrote:
26 Jan 2022, 10:13
Fragmente de pe Discord, ale lui Alin Horne, autorul Regatul lui Enroh:

"Jocul trebuia sa se numeasca Taramul basmelor, joc pentru copii. Numele era luat..si a trebuit sa incep sa schimb. Nu am stiut ce sa pun. Doar m-am jucat cu numele meu si l-am intors. Apoi in joc banutii, am vrut sa le dau un nume..a iesit Orn. Probabil ca pare obsesiv, acum ca imi spui, imi da de gandit.

Termenul de publisher l-am invatat de la voi. In mare stiam ce inseamna, dar nu am vrut sa fac/devin un publisher. Nici nu sunt ;). Mi-ati acordat o prea mare importanta. Am vrut doar sa fac un joc, acum la aproape 40 ani, ca sa nu imi para rau mai tarziu, ca nu am incercat. Atat.

Am multe de invatat. Pana la voi nu am stiut ca exista ATATEA jocuri de societate. Universul meu se invartea doar la ce vedeam in Supermarketuri si Carturesti/Noriel. Am muulte de in invatat. Chiar si BGG (ca a amintit cineva mai sus) am aflat de el de la Regatul Jocurilor. Cand am vazut ce jocuri va jucati voi...mi-am dat seama ca m-am bagat intr-o lume foarte mare...Eu ma bucur ca existati, ca si comunitate. Sincer. Daca nu distribuiau cele 2 prietene la voi pe pagina si sa imi spuna ce scrieti, nu as fi aflat despre voi, ever! Tot raul spre bine!"

De aici apar majoritatea astfel de jocuri.
Am vorbit si eu cu designerul jocului, defapt mi-a scris el, cerand feedback pentru jocul sau. Chiar pare foarte down to earth, si era interesat sa-i spun ce nu-mi place (ii comentasem ca imaginile jocului arata de parca-s generate intr-un soft de videogames). A spus ca s-a entuziasmat de idea de a face un joc de societate, si l-a luat un pic valul, grabindu-se sa faca el tot.
Acum ganditi-va, de cata munca este nevoie pentru a produce un asemenea joc singur? De foarte multa, evident. Desigur, in caz ideal ar fi bine sa depui acest efort in directia corecta, insa disponibilitatea asta la efort, de a risca, de a finaliza un proiect, spune multe despre acea persoana - cati din noi am publicat propriul boardgame?
Insa dupa toate aceste laude, si recunoastere a efortului si caracterului designerului, cred ca era bine si daca studia putin piata, domeniul, etc. Parerea mea este ca in spatele fiecarui gest de genul dat exista si o familie, un grup de prieteni, care nu a dat un feedback onest la momentul oportun, si au incurajat asemenea eforturi. Cred ca aici este si valoarea comunitatii noastre de boardgames - oamenii de aici nu o sa fie deloc draguti cand iti vor da feedback, insa o sa iti spuna lucruri de care daca tii cont, te vor ajuta mult mai mult decat incurajarile apropiatilor binevoitori.

User avatar
Broodstar
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 270
Joined: 24 Jan 2018, 01:40
Location: Bucuresti

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127935Post Broodstar
26 Jan 2022, 22:28

Imago wrote:
26 Jan 2022, 22:08
sergiunastrut wrote:
26 Jan 2022, 10:13
Fragmente de pe Discord, ale lui Alin Horne, autorul Regatul lui Enroh:

"Jocul trebuia sa se numeasca Taramul basmelor, joc pentru copii. Numele era luat..si a trebuit sa incep sa schimb. Nu am stiut ce sa pun. Doar m-am jucat cu numele meu si l-am intors. Apoi in joc banutii, am vrut sa le dau un nume..a iesit Orn. Probabil ca pare obsesiv, acum ca imi spui, imi da de gandit.

Termenul de publisher l-am invatat de la voi. In mare stiam ce inseamna, dar nu am vrut sa fac/devin un publisher. Nici nu sunt ;). Mi-ati acordat o prea mare importanta. Am vrut doar sa fac un joc, acum la aproape 40 ani, ca sa nu imi para rau mai tarziu, ca nu am incercat. Atat.

Am multe de invatat. Pana la voi nu am stiut ca exista ATATEA jocuri de societate. Universul meu se invartea doar la ce vedeam in Supermarketuri si Carturesti/Noriel. Am muulte de in invatat. Chiar si BGG (ca a amintit cineva mai sus) am aflat de el de la Regatul Jocurilor. Cand am vazut ce jocuri va jucati voi...mi-am dat seama ca m-am bagat intr-o lume foarte mare...Eu ma bucur ca existati, ca si comunitate. Sincer. Daca nu distribuiau cele 2 prietene la voi pe pagina si sa imi spuna ce scrieti, nu as fi aflat despre voi, ever! Tot raul spre bine!"

De aici apar majoritatea astfel de jocuri.
Am vorbit si eu cu designerul jocului, defapt mi-a scris el, cerand feedback pentru jocul sau. Chiar pare foarte down to earth, si era interesat sa-i spun ce nu-mi place (ii comentasem ca imaginile jocului arata de parca-s generate intr-un soft de videogames). A spus ca s-a entuziasmat de idea de a face un joc de societate, si l-a luat un pic valul, grabindu-se sa faca el tot.
Acum ganditi-va, de cata munca este nevoie pentru a produce un asemenea joc singur? De foarte multa, evident. Desigur, in caz ideal ar fi bine sa depui acest efort in directia corecta, insa disponibilitatea asta la efort, de a risca, de a finaliza un proiect, spune multe despre acea persoana - cati din noi am publicat propriul boardgame?
Insa dupa toate aceste laude, si recunoastere a efortului si caracterului designerului, cred ca era bine si daca studia putin piata, domeniul, etc. Parerea mea este ca in spatele fiecarui gest de genul dat exista si o familie, un grup de prieteni, care nu a dat un feedback onest la momentul oportun, si a incurajat asemenea eforturi. Cred ca aici este si valoarea comunitatii noastre de boardgames - oamenii de aici nu o sa fie deloc draguti cand iti vor da feedback, insa o sa iti spuna lucruri de care daca tii cont, te vor ajuta mult mai mult decat incurajarile apropiatilor binevoitori.
Chiar mi-a dat o idee toata discutia asta, poate e buna, poate e rea, eu o expun aici :
Putem fi proactivi, poate reusim sa umplem un gol si sa facem viata mai buna celor ce vor vrea in viitor sa creeze un boardgame. Am putea lucra la o lista de genul "Ce ar trebui sa faca un creator de boardgames pentru a lansa un joc de succes".

Fiecare dintre noi are particica lui de experienta si cunostinte. Daca punem totul laolalta, poate iese ceva bun.
Poate cineva stie mai multe despre economie, altul despre game design, etc.

Putem incepe cu ceva de genul:

1. Contacteaza comunitatea locala (pe site-ul forumboardgames.ro), da-le o versiune print and play si cere sfatul lor asupra urmatoarelor elemente:
- durata de joc
- complexitate
- .... ce altceva mai merita in versiunea alpha? ....

2. Intra be BGG, pe forumul secializat nisei din care face parte jocul (putem face si o lista, eu sunt doar in 1 Player Guild, pentru solo gaming :D) si cere parerea comunitatii.
Ca si la pasul 1, da-le o versiune print and play pentru a o folosi.

3. Fa putin research asupra artei jocului, cauta artistii romani de pe Instagram si ia legatura cu cei ce pot crea arta potrivita jocului tau.
Ca model: look at Shadi Tobey, a intalnit pustoaica ce-i face arta pentru jocuri dintr-o intamplare, si de atunci colaboreaza doar cu ea.

4. Vrei sa adaugi un bonus? se poarta Boardgame-urile cu muzica in tema jocului (cd-uri cu muzica, parca prima versiune a Shadows of Brimstone venea cu un CD, Tristan Hall are muzica pentru jocurile lui online, etc.).

Credeti ca ar fi de folos?

User avatar
Haddeo
King Meeple
King Meeple
Posts: 2343
Joined: 28 Dec 2015, 18:59
Location: Bucuresti

Re: De unde vin jocurile romanesti ingrozitoare din ultima vreme?

Post: # 127937Post Haddeo
26 Jan 2022, 22:50

Alta varianta de titlu: “ sfaturi de la cineva care nu a lansat niciodată vreun joc, de succes sau nu“
But what if they are creating the disaster within themselves?
Things are OK now but I never know when it's going to change.

Post Reply

Return to “Offtopic - discutii libere”