Blue Moon City

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Blue Moon City

Post: # 14357Post DanielIndru
10 Apr 2011, 16:28

Pentru ca imi place mult Knizia si am in colectie 7 jocuri create de el, astazi o sa vorbesc despre unul dintre ele.
Jocul Knizia precendent care a primit un review este Ra, iar urmatorul pe lista e Tigris & Euphrates, jocul meu preferat actualmente. Sper ca acesta serie sa nu se transforme intr-un "Yet Another Knizia Review" sau YAKR. :)

0. Prezentare generala
Blue Moon City a aparut in 2006 ca un sequel la Blue Moon - joc aparut in 2004. Nu va faceti insa iluzii, intre cele doua jocuri nu exista multe asemanari in afara echipei de creatie si design. BM este un joc de "hand management" pentru 2, bazat pe lupta intre rase diferite - jocul a primit numeroase extensii ulterior aparitiei cu noi rase care sa le completeze pe cele initiale. BMC este un joc pentru 2-4 jucatori de "area control" si "hand management", fara nici un fel de lupta intre rase, in care se incearca in mai putin de 60 minute reconstructia orasului distrus, chipurile, in jocul premergator.
1. Componente
Hai sa incepem cu cutia: producatorul a ales sa foloseasca consacratul format 30 x 30 x 7 (asa-zisa cutie "Ticket to Ride") si sa o ilustreze cu acelasi artwork superb care se gaseste pe tiles. Insertul este unul foarte practic si este folosit si la alte jocuri (Kingsburg e unul de care stiu eu) astfel ca organizarea componentelor in interior este o placere:
Jocul nu dispune de o tabla de joc propriu zisa. Aceasta se formeaza prin asezarea de o maniera mai mult sau mai putin aleatoare a celor 20 tiles cu 2 fetze in jurul unei piese centrale. Reglamentul sugereaza un setup initial in care 4 dintre aceste tiles sa fie aranjate in jurul piesei centrale:
Iar restul de tiles sa se amestece si sa se aseze pe 4 randuri astfel:
Odata dobandita o oarecare experienta in joc, setup-ul initial poate fi facut oricum, atata timp cat piesa centrala se pastreaza.

Fatza de start a tiles seamana cu o schita desprinsa din jurnalele lui Leonardo da Vinci, facuta din creion pe un fundal sepia. In afara schitei cladirii mai sunt prezente una, doua sau trei cifre pe un fundal colorat. Aceste cifre vor marca costul investitiilor facute de jucatorul al carui pion este prezent acolo. Odata terminate toate investitiile pentru o cladire, aceasta va fi intoarsa pe cealalta parte si vom avea privilegiul de a vedea cum arata cladirile orasului lunii albastre in toata splendoarea lor:
Cei 3 dragoni sunt prezenti si in Blue Moon si isi vor darui jucatorilor pretiosii lor solzi... care arata mai degraba a frunze de toamna:
...nu ca as fi vazut eu vreodata cum arata solzii unui dragon.
In cutie mai avem cristalele care se vor folosi la contorizarea punctelor stranse pentru a putea investi in Obelisk - de departe cele mai nereusite piese din joc:
Culorile alese pentru "player figures" si "player markers" sunt foarte reusite si deosebite de banalele rosu, albastru, galben si verde care apar in atat de multe jocuri:
A venit in fine si randul cartilor de joc, 80 la numar, cate 10 pentru fiecare culoare sau rasa, fiecare carte reprezentand un personaj unic. Dupa cum se poate vedea, fiecare rasa a fost designul altui artist:
Dar, pe ansamblu, exista o coeziune foarte reusita a graficii respectandu-se o tenta "dark".

In partea de sus cartile prezinta o bara de culoare, o cifra si/sau un simbol in mijloc. Acestea vor ajuta sau vor restrictiona actiunile pe care jucatorul le poate face.
In Blue Moon diversele rase prezente pe carti se razboiau intre ele si astfel se explica aspectul lor belicos. Pentru cei care nu au avut sansa sa joace BM, rolul acestor rase ciudate in reconstructia orasului este cam criptic si acesta este singurul minus pe care il pot reprosa jocului.

2. Regulament
Regulamentul este bine structurat si explicat, cu grafica frumoasa si cu exemple acolo unde e cazul. Jocul se invata dupa prima lectura si nu mi s-a intamplat sa am nelamuriri sau sa fie loc de interpretare.
Chiar daca nu au un rol functional in desfasurarea jocului, insa pentru a face mai usoara imersiunea in universul creat de Knizia, 2 pagini din regulament sunt dedicate in exclusivitate descrierii cladirilor pe care jucatorii le vor recladi:
3. Mecanica/desfasurarea jocului
Scopul jocului este sa faci cat mai multe ofrande domnului Obelisk, iar numarul acestora pentru a castiga este diferit in functie de numarul de jucatori implicati. Ofrandele aduse Obelisk-ului costa cristale, iar cristalele se obtin reconstruind cladirile si/sau apeland la ajutorul dragonilor.

Dupa ce se face setup-ul initial asa cum am aratat mai sus, fiecare jucator i se incredinteaza pionul, markers si este inzestrat cu cate 8 carti pentru inceput, sa-i fie reconstructia cu spor.
Jucatorii vor incerca sa se miste cat mai eficient pe tabla de joc si sa faca investitii in reconstructia cladirilor. Astfel, fiecare jucator va putea duce la bun sfarsit in tura lui 2 actiuni succesive:
- isi va putea muta pionul maxim 2 cladiri pe directia verticala sau orizontala;
- odata ajuns pe o cladire pe care se va simti confortabil, va putea face investitii folosindu-se de cartile din mana sau va putea aduce o ofranda obelisk-ului daca cladirea pe care a poposit e cea din centru.

Cartile sunt de 8 culori si de 3 feluri fiecare culoare. Atat culorile cat si cele 3 feluri sunt usor de deosebit datorita cromaticii din partea de sus, respectiv cifrei inscrisa de 2 ori... ca sa nu fie dubii.

Cartile cu valoare 3 au o singura functionalitate, si anume aceea de a garanta 3 puncte din culoarea respectiva.
Cartile cu valoare 1 si 2 au insa dublu rol: ele pot fi folosite atat ca 1 sau 2 puncte de culoarea respectiva, dar pot fi utilizate si conform ilustratiei dintre cele 2 cifre. Pe scurt, functionalitatile complementare ale cartilor cu valoare 1 sau 2 sunt urmatoarele:
- NEGRU: dragonul rosu poate fi introdus pe harta, mutat 3 spatii sau mutat oriunde pe harta;
- ALBASTRU: dragonul albastru poate fi introdus pe harta, mutat 3 spatii sau mutat oriunde pe harta;
- ROSU: dragonul verde poate fi introdus pe harta, mutat 3 spatii sau mutat oriunde pe harta;
- GRI: jucatorul isi va putea muta pionul cu 2 spatii suplimentare sau va putea sari oriunde pe harta;
- MARO: doua carti maro vor putea fi folosite drept 3 puncte de orice culoare;
- ALB: una respectiv patru carti de aceeasi culoare vor putea fi preschimbate in alta culoare;
- GALBEN: jucatorul va putea face ofrande suplimentare templului in aceeasi runda, insa va trebui sa plateasca un cost mai mare;
- VERDE: culoarea verde poate fi folosit drept "wildcard" pentru a inlocui orice alta culoare in vederea unei contributii.

Hai sa va dau un exemplu ca simt fetze incruntate dupa aceste explicatii. Sa presupunem ca este inceputul jocului si jucatorul "alb" are onoarea de a face prima mutare. Dupa un studiu profund al cartilor, el decide sa mearga in sus si sa investeasca 5 puncte rosii in cladirea de la nord. Jucatorul isi va muta pionul in cladirea respectiva si va etala pe masa cartile care vor acoperi in mod minim cele 5 puncte. Exista multe combinatii posibile de carti care vor da acelasi rezultat, iar 3 dintre ele sunt ilustrate mai jos:
Odata investitia confirmata, jucatorul alb isi va plasa un marker pe pozitia numerotata 5, va pune cartile folosite intr-o gramada de discard si va trage 2 carti noi (el poate sa faca discard la alte maxim 2 carti si sa-si reimprospateze astfel mana cu maxim 4 carti).
Oricare alt jucator poate veni pe aceeasi cladire pentru a face investitii in locurile ramase libere. Dupa ce toate locurile au fost ocupate, se va purcede la primirea rasplatei: fiecare investitor va primi rasplata ilustrata pe cel de-al doilea rand din coltul din stanga sus, iar investitorul majoritar va primi suplimentar rasplata ilustrata pe cel mai de sus rand. Apoi marker-ii se vor returna proprietarilor de drept si cladirea va fi intoarsa pe cealalalta parte, fiind considerata construita. Pe spatele cladirii sunt ilustrate alte premii in cristale, solzi de dragon sau carti. Acestea vor fi acordate celor mai indrazneti care vor participa in viitor la reconstructia cladirilor adiacente pe orizontala sau verticala.

Cum functioneaza dragonii? Jucatorii ii vor putea aduce in joc sau muta de incoace incolo cu ajutorul cartilor. Daca un dragon este prezent intr-o cladire atunci cand se face o investitie, jucatorul care a facut investitia va primi un solz (nu stiu sigur daca "solz" e singularul, dar "sold" sigur nu e). Dupa ce distributia tuturor solzilor din joc se va fi sfarsit, acestia se vor puncta: cel care a strans cei mai multi primeste 6 cristale, iar ceilalti jucatori care au strans minim 3 solzi vor primi cate 3 cristale. Solzii se vor reintoarce intr-o gramada comuna si distributia lor va reincepe dupa aceleasi reguli.

Jocul se termina in momentul in care numarul de ofrande aduse obelisk-ului a fost atins - 6 pentru 2 jucatori, 5 pentru 3 jucatori, 4 pentru 4 jucatori.
Jucatorii musai vor trebui sa-si aduca aminte sa-si scuture hainele de praful cladirilor reconstruite cand vor aduce ofrande, eventual sa faca si un dus inainte.

4. Complexitate/Fun Factor
Jocul este usor de explicat si de invatat, se invata in 10 minute si jucatorii incep sa "vada" imediat diversele oportunitati si combinatii. Este un joc cu interactiune indirecta intre jucatori, nu foarte complex - are o cotatie de weight de 2.3 pe BGG - dar cu o mecanica inteligenta, suficient de tehnic incat sa ma tina in priza pana la sfarsit. Este un joc excelent de pus pe masa la inceputul unei seri sau drept "relax" la final, sau pentru a prezenta altceva decat "family games" unor incepatori.

5. Recomandat in .../Rejucabilitate
Jocul straluceste in 3 sau 4 jucatori, si am fost surprins sa vad ca merge foarte bine si in doi.
Datorita setup-ului initial diferit de fiecare data si a diverselor combinatii care se pot face cu cartile, rejucabilitatea e suficient de ridicata pentru a garanta multe sesiuni fara plictis.

6. Pro
Artwork frumos, componente de calitate, timp de joc scurt, mecanici "clever". Miroase a Knizia de la o posta.

7. Contra
Mi-am stors creierii dar nu am gasit nimic.

8. Alte observatii si consideratii
Recomandat cu caldura daca va place Knizia, daca vreti un joc cu grafica deosebita si va place sa faceti diverse combinatii inteligente de carti. Nerecomandat daca pe fruntea voastra scrie "musai weight peste 3 si vreau sa stau 2 ceasuri adancit in calcule si strategii".

Cateva poze de la una din sesiunile de joc:

User avatar
deeug
King Meeple
King Meeple
Posts: 855
Joined: 18 Jan 2011, 22:12
Custom Rank: Game Explorer
Location: Bucuresti

Re: Blue Moon City

Post: # 14358Post deeug
10 Apr 2011, 16:51

Excelent review!
Jocul il am si eu in wishlist de ceva vreme dar acuma a urcat ceva locuri spre varf:)
Msi!

Rautz

Re: Blue Moon City

Post: # 14360Post Rautz
10 Apr 2011, 22:43

De cate ori l-ai jucat?

Din experienta lui Scott, jocul e frumos la inceput, dar dupa cateva jucari ii dispare amuzamentul si jocul devine unul analitic, tacut :
Parerea lui Scott

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Blue Moon City

Post: # 14362Post DanielIndru
10 Apr 2011, 23:45

Am 5 jocuri la activ, dar nu mi se pare a fi un joc analitic si tacut, si nici potential nu are. Dimpotriva, e un joc simpatic si dinamic.
Mai degraba pe Samurai il vad in postura asta...

User avatar
VickdaReaper
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 3320
Joined: 16 Feb 2010, 18:00
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Blue Moon City

Post: # 14364Post VickdaReaper
11 Apr 2011, 10:18

Foarte frumos efort si un review placut, mr. djdano. Desi a prezentat destul de bine jocul, mi-ar fi placut cu atat mai mult daca ar fi continut si pareri personale ceva mai numeroase decat cele de la sectiunile Pro si Contra.

P.S. Si asta doar ca o chestie personala de gust: cred ca ar trebui sa amesteci mai bine textul cu imaginile.
Pentru board games sunt fidel cum era Castro pentru Cuba...

Colectie

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Blue Moon City

Post: # 14365Post DanielIndru
11 Apr 2011, 10:37

VickdaReaper wrote:Foarte frumos efort si un review placut, mr. djdano. Desi a prezentat destul de bine jocul, mi-ar fi placut cu atat mai mult daca ar fi continut si pareri personale ceva mai numeroase decat cele de la sectiunile Pro si Contra.

P.S. Si asta doar ca o chestie personala de gust: cred ca ar trebui sa amesteci mai bine textul cu imaginile.
Multumesc de aprecieri si cu atat mai mult de critici. :) Fara ele nu am reusi sa ne perfectionam.

Eu speram de fapt ca am lasat sa transpire prin toti "porii" literelor ca imi place jocul si il recomand, de aceea nu am exagerat cu parerile personale.
Cat despre amestecul de imagini si text, te-as ruga sa fii mai specific: ce nu ti se pare estetic si cum crezi ca ar arata mai bine?

User avatar
VickdaReaper
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 3320
Joined: 16 Feb 2010, 18:00
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Blue Moon City

Post: # 14375Post VickdaReaper
11 Apr 2011, 12:26

E chiar simplu... :)

Cel mai bine ar fi (parerea mea) sa fi integrat printre pozele de la final ceva text. Intelegem ca iti place jocul, dar spune-ne de ce. Incearca sa ne convingi ca este intr-adevar bun subliniind care sunt punctele forte ale jocului (in opinia ta), cum decurge jocul, dar si ce anume face jocul sa nu fie mai minunat decat este (pe mine ma intereseaza foarte mult si astfel de chestii, chiar daca sunt subiective; din modul in care prezinti un joc, yo! pot sa incerc sa imi dau seama daca este si pe gustul meu, iar pareri mai putin pozitive ajuta).
Pentru board games sunt fidel cum era Castro pentru Cuba...

Colectie

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7071
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Blue Moon City

Post: # 14379Post DanielIndru
11 Apr 2011, 13:21

VickdaReaper wrote:E chiar simplu... :)

Cel mai bine ar fi (parerea mea) sa fi integrat printre pozele de la final ceva text. Intelegem ca iti place jocul, dar spune-ne de ce. Incearca sa ne convingi ca este intr-adevar bun subliniind care sunt punctele forte ale jocului (in opinia ta), cum decurge jocul, dar si ce anume face jocul sa nu fie mai minunat decat este (pe mine ma intereseaza foarte mult si astfel de chestii, chiar daca sunt subiective; din modul in care prezinti un joc, yo! pot sa incerc sa imi dau seama daca este si pe gustul meu, iar pareri mai putin pozitive ajuta).
Multumesc. :)
O sa incerc sa aplic sfaturile pentru urmatoarele review-uri.
Pe lista am deocamdata Tigris & Euphrates si China, si vreau musai sa apuc sa joc Louis XIV, Mykerinos, Torres si In the Year Dargon.

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”