Nume joc: Ra
Anul lansării: 1999
Designer: Reiner Knizia
Număr de jucători: 2 – 5
Timp de joc: 30 – 60 de minute
Mecanici: Licitaţie, colectare de seturi
Introducere:
Ce este Ra ? Este un joc despre zei şi monumente, civilizaţii şi faraoni, toate şi toţi plasate în Egiptul antic. Are la bază două mecanici principale: licitaţia şi colecţia de seturi de jetoane. Este un joc simplu de înţeles şi de explicat, având o curbă lină de învăţare. Jocul durează trei epoci, în care jucătorii vor încerca să puncteze cât mai bine prin buna gospodărire a propriei civilizaţii şi prin durarea unor monumente cat mai impunătoare. De-a lungul jocului există 3 momente de punctare a evoluţiei (sfârşitul fiecărei epoci), atunci când jucătorii pot câştiga sau pierde puncte, în funcţie de cum si-au îngrijit civilizaţia de-a lungul respectivei epoci. La final, jucătorul cu cele mai multe puncte va fi declarat favoritul lui Ra.
Componente:
În cutia jocului nu găsim o varietate foarte mare de componente, dar numărul acestora este ridicat. Întâlnim astfel:
* regulamentul jocului
* 1 tablă de joc
* 1 figurină Ra
* 16 sori (cu valori de la 1 la 16)
1. Dezastrele – acestea au un efect negativ asupra civilizaţiei, afectând jetoanele pe care un jucător le are deja. În imaginea de mai sus, de la stânga la drepta avem:
- cutremurul = jucătorul afectat va distruge două monumente la alegere;
- revolta = jucătorul afectat va scoate din joc două civilizaţii la alegere;
- seceta = jucătorul afectat va scoate din joc două jetoane de Nil, prioritate având inundaţiile;
- funeralii = jucătorul afectat va scoate din joc două jetoane cu faraoni;
2. Jetoane de Nil – aceste jetoane sunt de două tipuri: jetoane simple (eu le numesc ferme) şi inundaţii (în partea de jos a dreptunghiului).
3. Aur – punctat la fiecare sfârşit de epocă
4. Civilizaţii – există cinci tipuri diferite (agricultori, scribi, preoţi, artişti şi astronomi)
5. Faraoni – nu au o influenţă specială, dar se păstrează de la o epocă la alta
6. Zei – sunt 8 la număr şi pot fi folosiţi aşa cum a fost arătat
7. Monumente – există 8 tipuri diferite de monumente, ele punctându-se doar la sfârşitul jocului (i.e. după a treia epocă)
Din punctul de vedere al calităţii componentelor, pot spune că Ra nu dezamăgeşte, în sensul că jetoanele sunt din material bun, un carton ce pare rezistent, în timp ce sorii şi figurina Ra sunt din lemn. Tabla de joc este rezistentă şi arată bine, dar faptul că nu va fi folosită în exces atrage siguranţa că va avea o viaţă mai lungă. Singurele plângeri pe care le am sunt legate de dimensiunea jetoanelor cu puncte de victorie (sunt miiiici de tot şi au margini neavantajoase) şi de dimensiunea săculeţului (este mai mic decât ar trebui, făcând mai grea amestecarea jetoanelor din el). Aş mai putea fi cârcotaş şi legat de insert-ul din cutie, dar nu afectează în mod negativ, aşa că omitem. În altă ordine a ideilor, regulamentul este bine structurat, foarte explicit şi uşor de înţeles.
Set-up:
Pentru a pregăti un joc de Ra, se vor face următoarele: se pune tabla de joc în mijlocul tablei, toate jetoanele vor fi amestecate în săculeţul care vine cu jocul, iar jetoanele cu puncte de victorie vor fi grupate după valoare, iar fiecare jucător va primi 10 VP cu care va începe jocul. În funcţie de numărul de participanţi la joc, se vor împărţi un număr de sori precum este indicat în regulament. Modalitatea de împărţire a sorilor poate să fie aleatoare sau se poate face la înţelegere între jucători. După ce se împart sorii, ultimul pas rămas de îndeplinit este să se determine cine va începe prima epocă. Acest jucător este acela care deţine soarele cu valoarea cea mai mare (regulă ce va fi urmată şi la începutul celorlalte două epoci). O dată ce a fost desemnat primul jucător, jocul poate începe.
Reguli:
Precum spuneam şi anterior, regulile jocului sunt simple de înteles şi de explicat altora, durând maxim 10 minute să expui ce are fiecare de făcut şi cum se face punctarea la sfârşitul unei epoci.
Pe scurt, regulile sună astfel: în tura sa, un jucător are voie să facă una din trei acţiuni: să tragă un jeton nou din săculeţ şi să-l plaseze corespunzător, să folosească un zeu din civilizaţia sa sau să îl invoce pe Ra.
Ce se întâmplă atunci când tragem un jeton nou? Se pot întâmpla două lucruri. Fie tragem un jeton care reprezintă o realizare a civilizaţiei, caz în care îl vom plasa în spaţiul de licitaţie, fie tragem un jeton Ra, pe care îl plasăm în sapţiul Ra, caz în care va începe o licitaţie. Atenţie: această acţiune, extragerea unui jeton nou din săculeţ, este interzisă atunci când spaţiul de licitaţie este plin.
Cum poate fi folosit un zeu? Acţiunea de utilizare a unui zeu este simplă: decartezi (i.e. scoţi din joc) unul dintre jetonele tale care reprezintă un zeu şi iei din spaţiul de licitaţie orice jeton doreşti, cu excepţia unui alt zeu. Această acţiune îţi permite să iei acel jeton de care aveai mare nevoie sau pe care şti că nu l-ai putea obţine în urma unei licitaţii.
Ce se întâmplă când îl invoc pe Ra? Atunci când Ra este invocat, respectivul jucător va lua în dreptul său figurina zeului, şi va declanşa o licitaţie.
Licitaţiile în jocul Ra sunt foarte simple. Încep de la jucătorul din stânga celui care a iniţiat o licitaţie şi se încheie la acela care deţine figurina zeului Ra (cel care a iniţiat licitaţia). În cadrul unei licitaţii, fiecare jucător are voie să facă una din două lucruri: să liciteze un soare de o anumită valoare, supralicitând cea mai mare ofertă anterioară, sau să zică pas, caz în care iese din licitaţie. Atenţie: fiecare jucător va licita o singură dată, ceea ce înseamnă că nu vei mai putea să licitezi din nou o dată ce ai fost supralicitat. Câştigător va fi acel jucător care a oferit soarele cel mai valoros. Acesta va lua soarele din centrul tablei de joc (dacă există), punându-l în dreptul său cu faţa în jos, va pune soarele oferit în centrul tablei de joc şi va lua toate jetoanele din zona de licitaţie. Mai trebuie menţionat şi faptul că există două tipuri de licitaţii: cele forţate, realizate prin invocarea lui Ra, şi cele neforţate, care au loc atunci când este tras un jeton Ra sau atunci când un jucător îl invocă pe Ra în condiţiile în care zona de licitaţie este plină. În cazul în care un jucător îl invocă pe Ra fără să fie obligat, el va trebui, în cazul în care toţi ceilalţi jucători spun pas, să ofere obligatoriu un soare pentru jetoanele licitate. În cazul în care Ra nu este invocat voit, toţi jucătorii pot spune pas.
Mentionam mai sus că jocul durează trei epoci. O epocă se încheie în două situaţii. Fie s-a umplut zona Ra cu jetoane (numărul de jetoane necesare depinde, de numărul de participanţi la joc), fie jucătorii nu mai au sori disponibili cu care să liciteze. Oricând are loc unul din aceste evenimente, respectiva epocă se va încheia, urmând să se facă punctarea.
Modalitatea de a puncta evoluţia unui jucător într-o epocă implică să fie răsplătite seturile de jetoane adunate de acesta. Astfel, la fiecare sfârşit de epocă, jetoanele strânse de un jucător se vor puncta în următorul mod:
- zeii = 2VP / zeu
- faraonii = 5 VP cine are cei mai mulţi / -2 VP cine are cei mai puţini
- Nil = 1 VP / jeton de Nil, dar trebuie obligatoriu minim 1 inundaţie
- civilizaţii = -5/5/10/15 VP pentru 0/3/4/5 tipuri diferite de civilizaţii
- aurul = 3VP / jeton
De reţinut că după ce se realizează punctarea, fiecare jucător va scoate din joc următoarele jetoane: inundaţiile, aurul şi toate civilizaţiile. Restul jetoanelor rămân pentru a fi utilizate în continuare şi (eventual) punctate şi la alte sfârşituri de epocă.
La sfârşitul jocului, exceptând jetoanele de mai sus, se vor mai puncta şi monumentele şi sorii, în felul următor:
- monumente = 1 VP / tip diferit de monument sau 10 VP / 7 monumente diferite sau 15 VP / 8 monumente diferite; în plus, se mai punctează şi pentru un număr de monumente de acelaşi tip: pentru 3/4/5 monumente de acelaşi fel se primesc în plus 5/10/15 VP
- sorii = 5 VP / jucătorul (jucătorii) cu cea mai mare sumă şi -5 VP / jucătorul (jucătorii) cu cea mai mică sumă.
După ce s-a făcut şi cea de-a treia rundă de punctare, jocul se încheie. Câştigător va fi declarat acel jucător care are cel mai mare număr de puncte. În cazul în care mai mulţi jucători au acelaşi număr de puncte, câştigător va fi declarat acela care deţine soarele cel mai valoros.
Să dăm şi un exemplu de punctare:
- zei = 2 VP (1 zeu)
- faraoni (să considerăm că are cei mai puţini dintre toţi) = -2 VP
- Nil = 6 VP (4 ferme + 2 inundaţii)
- civilizaţii = 5 VP (3 tipuri diferite)
- aur = 3 VP (1 jeton)
- Total = 14 VP
Dacă aceasta ar fi fost ultima rundă de punctare, atunci acest jucător ar mai fi primit şi următoarele puncte:
- monumente = 6 VP (6 tipuri diferite) + 10 VP (4 de acelaşi tip) + 5 VP (3 de acelaşi tip => 21 VP
- sori (să considerăm că are cea mai mare sumă) = 5 VP
- Total = 26 VP
Părerea mea:
Ra este un joc foarte uşor de jucat. Aş spune chiar neaşteptat de simplu, având în vedere că a fost creat de către Reiner Knizia. Jocurile pe care le-as indica drept comparaţie, nu atât la nivel tematic, cât la nivelul modului de joc şi al dificultăţii sunt: Dominion şi 7 Wonders. Ca şi acestea, Ra este un joc care nu are reguli foarte multe, este uşor de înţeles şi pus în practică, nu durează foarte mult şi are mai multe căi prin care se poate obţine victoria.
Cum arată un joc de Ra? Jocul decurge destul de direct, neavând puncte de cotitură şi fiind ferit de fenomenul de AP (analysis paralysis). Nu este un joc care să implice mult prea multă gândire în luarea deciziilor. Totul se rezumă la cât de mult vrei să rişti (adică dacă permiţi să se strângă mai multe jetoane, caz în care s-ar putea să apară dezastre sau cineva să liciteze o valoare peste cam ceea ce ai fi tu dispus să dai) şi la cât de mult eşti dispus să laşi adversarilor. Jocul nu beneficiază de un mecanism de interacţiune directă între jucători, singura modalitate de a-i afecta pe ceilalţi fiind prin plata unei sume mai mari pentru jetoane sau prin obligarea unui jucător în a juca un soare valoros pentru a obţine un anumit jeton de care are nevoie, chiar dacă în zona de licitaţie se află mai puţine jetoane decât ar vrea el să fie pentru a oferi respectivul soare.
Ce este interesant la Ra este că jocul pedepseşte specializarea, adică te obligă într-un fel să ai cât mai multe jetoane din toate tipurile existente (în special faraoni, civilizaţii şi sori, valoroşi la finalul jocului) pentru a nu pierde puncte. E drept, punctele pierdute nu influenţează grav scorul final, dar în condiţiile în care se pierd nu pentru că ai obţinut puncte pe altă cale (să zicem că ai licitat ultimul soare pentru o inundaţie, obţinând pe partea de Nil 6 VP, dar rămânând fără nicio civilizaţie, deci -5 VP), ci pentru că nu ai plătit îndeajuns de bine la un momentdat, atunci aceste puncte pierdute s-ar putea să facă diferenţă dintre locul obţinut la final şi cel imediat superior, pierdut pentru 2, 3 VP.
Aş mai menţiona şi despre versatilitatea zeilor: ei îţi aduc puncte la sfârşitul unei epoci, dar e posibil să ţi-aducă şi mai multe prin obţinerea unui anumit jeton. Totodată, aş sublinia un alt factor care merită să fie luat în considerare, şi anume importanţa sorilor. Astfel, nu este neapărat important să ai totdeauna cei mai mari sori. E drept, asta îţi dă un avantaj real asupra celorlalţi, dar te va împiedica prin faptul că anumiţi adversari s-ar putea să iniţieze o licitaţie atunci când sunt puţine jetoane, caz în care tu va trebui să oferi un soare valoros pentru mult mai puţine jetoane decât ai vrea. De aceea, consider că este mai util să ai sorii bine distribuiţi pe intervalul de valori pentru a avea o versatilitate mai bună în licitaţie, atât în ceea ce priveşte licitaţia efectivă, cât şi în ceea ce priveşte momentele de invocare voită a lui Ra (dacă ai valori de mai multe tipuri, şi mari şi mici, vei putea să iniţiezi o licitaţie şi atunci când sunt 1, 3 sau 4 jetoane, nu doar atunci când sunt 7 sau 8).
Cum apreciez eu jocul Ra? În primul rând m-a atras tematica şi faptul că este creat de către Reiner Knizia (unul dintre designer-ii mei preferaţi). Îmi place faptul că este simplu, deci mi-este uşor să-l explic şi să-l joc cu oricine. Îmi place pentru că este mult mai deştept decât pare la prima vedere, oferind îndeajuns de multe soluţii de câştig deştept, răsplătire a riscului şi înjunghiere pe la spate. Nu este un joc interactiv (jucătorii nu se afectează unul pe altul), dar fiind un joc bazat pe licitaţie, implică un element prin care evoluţia unui jucător poate fi afectată la un anumit moment de către un altul. Nu este un joc de bluff, ceea ce îmi place cu atât mai mult. Este un joc bazat pe noroc, contând destul de mult cum vin jetoanele din săculeţ, dar zeiţa Fortuna nu guvernează întreaga desfăşurare a unui joc. Asta, deoarece contează foarte mult ce decizii iei, cum ţi-ai gospodărit banii (i.e. sorii) şi cât de mult eşti dispus să rişti pentru a obţine ceva. Şi mai contează şi răbdarea, deoarece punctajul final poate să fie afectat de modul în care ai obţinut anumite jetoane sau dacă ai cumpărat mai multe sau mai puţine jetoane cu o anumită valoare a unui soare.
Pe scurt, Ra este un joc care merită încercat şi jucat, deoarece este foarte simplu de învăţat, deoarece nu durează mult şi pentru faptul că nu este chiar atât de uşor de jucat pentru a şi putea câştiga. Este, în opinia mea, un joc pentru oricine, deoarece este un filler perfect, fără a fi prea scurt sau prea simplu (deşi nu ascunde subtilităţi strategice sau tactice, utilizează destul de multe decizii ce pot rupe ritmul de joc al unui jucător, iar asta găsesc ca fiind un bonus). Este un joc despre luarea de decizii înţelepte, despre obţinerea inteligentă a jetoanelor, precum şi despre forţarea mâinii adversarilor. Totul învăluit într-o manta din Egiptul antic care aduce multă savoare.