Tigris & Euphrates

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7070
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Tigris & Euphrates

Post: # 14682Post DanielIndru
23 Apr 2011, 21:09

0. Prezentare generala
In top 20 BGG exista momentan 3 jocuri "venerabile", aparute inainte de anul 2000.
Pe locul 19 troneaza Paths of Glory, un wargame monstru de 8 ceasuri pentru 2 jucatori.
Pe locul 11 sta batranul El Grande, parintele modern al jocurilor de tip Area Control.
Treimea este completata de Tigris & Euphrates, capodopera lui Knizia si unul din cele mai bune jocuri de strategie din lume.

Acum, ca sa fiu putin carcotas de la inceput asa cum imi sta in fire, mi se pare putin trist ca un creator de jocuri sa-si atinga apogeul in urma cu 14 ani si de atunci sa nu mai poata ajunge la acelasi nivel, desi a publicat zeci si zeci de jocuri intre timp. Pe de alta parte ii multumesc frumos domnului Knizia pentru efortul depus care a avut drept rezultat atat de multe creatii extraordinare si, on top of all things, aceasta cireasa de pe tort despre care o sa vorbesc astazi.

"Tigris si Eu-fratii sai" (asa cum imi place sa-l alint, inspirat fiind de acest domn) a fost publicat pentru prima oara in 1997. Este considerat parte a tile-laying trilogy si este un joc de strategie abstracta peste care s-a aplicat de o maniera foarte reusita o tema istorica si geografica: patru dinastii se lupta pentru suprematie teritoriala in Mesopotamia, intre maretele fluvii Tigru si Eufrat.
Jocul este conceput pentru 3-4 jucatori si dureaza 60-90 minute, in functie de nivelul de experienta al jucatorilor si de predispozitia la "Analysis Paralysis". Este un joc complex, cu un weight estimat de 3.6, un set de reguli nu tocmai simple, dar foarte logice si intuitive odata deprinse, si cu multa-multa strategie implicata.

1. Componente
Pentru ca am avut norocul sa am pe mana 2 versiuni diferite ale jocului, o sa le prezint si o sa le laud/critic in paralel.
In partea din stanga a pozelor este prima editie Mayfair publicata intre 1998-2007, iar in partea din dreapta este editia din 2007 publicata de Pegasus Spiele.
Cutia Mayfair este mai mica dar mai inalta decat cutia Pegasus, iar grafica si cromatica sunt diametral opuse. Mayfair a ales sa foloseasca peste tot culori reci predomindand albul si albastrul, iar Pegasus a optat in favoarea unui caramiziu cald:
Insertul interior este alb si banal la Mayfair, si mult mai practic si colorat la Pegasus:
Ambele editii folosesc drept solutie de depozitare a componentelor un saculet de panza pentru tiles si doua pungulitze de plastic pentru componentele din lemn.
Cele 153 tiles au design diferit. Grafica este mai atractiva si mai detaliata la editia Pegasus, dar mult mai practica din punct de vedere vizual (e mai usor sa vezi pe harta diversele culori) la Mayfair, din cauza chenarului colorat mai lat. Piesele din editia Pegasus miros mai pregnant a nisip desertic, acelasi miros pe care il emana si board-ul, dupa cum se va vedea mai jos:
Liderii de lemn si ecranele de carton care vor proteja "averile" jucatorilor sunt mai frumoase la Mayfair; Pegasus face o oarecare economie de vopsea pentru lideri si pastreaza aceeasi tema de desert pentru ecrane:
Cele doua planse arata total diferit. Plansa de joc de la Mayfair se impatureste in 6 si aduce aminte mai degraba de o zona arctica decat de Mesopotamia. Plansa de la Pegasus se impatureste in 4 (de unde si cutia mai mare) si incearca sa respecte oarecum geografia locului cu munti, desert si campii inverzite pe marginea raurilor:
Editia Pegasus are o plansa cu 2 fetze. Reversul contine o alta topologie a raurilor si 4 temple in plus fatza de cele 10 originale. Aceasta plansa a devenit in timp preferata grupului cu care joc de obicei. Este mai aglomerata si favorizeaza o mai mare interactiune intre jucatori. Numarul mare de temple inseamna si un numar mai mare de comori, dar si posibilitati mai multe pentru amplasarea liderilor:
Monumentele sunt identice in ambele versiuni, am ales pentru ilustrarea lor o poza de pe BGG:
Unii jucatori de T & E cu ceva mai multa imaginatie si inspiratie si-au creat propriile monumente care, trebuie sa recunosc, arata extraordinar:
Punctele care se vor obtine in timpul jocului sunt niste cubuletze colorate, cele mai mici sunt pentru un singur punct, cele mai mari sunt pentru 5 puncte, cele fara culoare sunt comorile si au rol de "wildcard"; ele se pozitioneaza la inceputul jocului pe templele de start:
Editia Pegasus contine niste cladiri speciale care nu sunt prezente in prima editie Mayfair si despre care o sa vorbesc mai in detaliu putin mai jos:
Din cate am citit pe BGG, editia a doua Mayfair publicata incepand cu 2008 este identica din punct de vedere grafic si functional cu cea din 1998, dar contine la randul ei cladirile speciale si plansa cu 2 parti care apar la Pegasus. In plus mai contine un turn si 5 tiles speciale care vor fi folosite pentru constructia unui zigurat.

Pe ansamblu, editia Mayfair mi se pare ceva mai reusita din punct de vedere calitativ, in timp ce editia Pegasus este mai colorata dar cu unele mici lipsuri estetice si functionale. Daca bugetul imi va permite, imi voi achizitiona pe viitor un Mayfair 2nd Edition (~200 lei) dar deocamdata ma declar foarte multumit cu al meu Pegasus pe care l-am cumparat din Germania la o promotie cu 80 lei.

2. Regulament
Ambele regulamente sunt foarte bine scrise, cu ilustratii si multe exemple pentru a acoperi toate situatiile posibile. Singurele probleme pe care le-am avut au fost generate de interpretarea unor expresii gen "may", "can" si "must".
Dupa cum se vede Mayfair pastreaza aceleasi culori reci si Pegasus aceeasi tema desertica si la regulamente.

3. Mecanica/desfasurarea jocului
Hai sa detaliem putin regulile jocului, pentru ca mai jos voi prezenta si o sesiune de joc pentru o mai buna intelegere a mecanicii.

Initial, pe tabla sunt prezente 10 sau 14 temple, in functie de partea de tabla pe care se joaca. Pe aceste temple se aseaza cate o comoara care va putea fi revendicata si folosita drept "wildcard" pentru puncte de orice culoare - voi detalia mai jos cum se face revendicarea.

Jucatorii vor putea face in tura lor oricare 2 actiuni (chiar si 2 de acelasi fel) din acestea 4:
- asezarea/mutarea/retragerea de lideri proprii;
- asezarea de piese;
- plasarea unei catastrofe;
- inlocuirea unor piese din spatele ecranului cu altele din saculet.
Dupa terminarea celor 2 actiuni alese jucatorul activ (si ceilalti daca e nevoie) isi vor improspata numarul de tiles pana la 6.

Hai sa incerc sa fiu succint si foarte explicit in ce priveste desfasurarea jocului, desi regulile sunt destul de complicate.

Fiecare jucator primeste la inceput cei 4 lideri care ii poarta simbolul dinastiei alese (Arcas, Bivol, Ulcior sau Leu) in cele 4 culori: verde, albastru, rosu si negru - care corespund diverselor ocupatii specifice Mesopotamiei: comercianti, fermieri, preoti si constructori. Jucatorii nu vor avea deci o culoare proprie, ci un simbol propriu, o dinastie de condus, si fiecare jucator va juca cu toate cele 4 culori si va incerca sa acumuleze cat mai multe puncte in toate culorile - adica va incerca sa-si dezvolte toate cele 4 laturi ale dinastiei sale. Jucatorii vor mai primi 6 tiles din saculetz - da, exista factor noroc in joc, dar pe mine nu ma deranjeaza deloc acest lucru in cazul de fatza - pe care le vor aseza in spatele ecranelor si isi vor pune la indemana cele 2 catastrofe. Pentru uz comun se vor pune in apropiere punctele mici si mari, monumentele, cladirile speciale si piesa de unificare - una singura in editia Pegasus (asa cum mi se pare logic), cate una pentru fiecare jucator in editia Mayfair - desi nu se poate face decat o singura unificare la un moment dat.

Liderii se vor putea pozitiona doar adiacent unui templu, iar adiacenta se considera numai pe verticala sau orizontala - daca doua piese sau 2 lideri se ating in colturi, acestea vor fi considerate independente. Cu cat un lider este inconjurat de mai multe temple, cu atat mai puternica va fi pozitia lui in regat vis-a-vis de conflictele interne. Insa langa acelasi templu se pot aseza mai multi lideri, pentru ca piesele asezate pe tabla nu au o apartenenta anume. Odata ce un templu e inlaturat din diferite motive (plasarea unei catastrofe sau constructia unui monument), daca unii lideri raman fara suport din partea macar a unui templu, ei vor trebui inlaturati la randul lor.

Intre rauri si piesele albastre exista o legatura foarte puternica: nimic altceva nu se poate amplasa pe rauri in afara pieselor albastre. Piesele verzi si piesele negre se pot aseza oriunde exista un loc liber in afara raurilor. Daca totul e clar pana aici (si ar trebui sa fie :) ) mergem mai departe si mai in profunzime.

O aglomerare de piese fara nici un lider prezent se numeste "tinut", chiar si o singura piesa pe tabla e tot un tinut. Odata ce un lider isi face prezenta intr-un tinut acesta va deveni un regat. Plasarea ulterioara a unei piese in acel regat va duce la castigarea unui punct de catre liderul de culoarea respectiva prezent acolo, indiferent daca el apartine jucatorului activ sau nu. Liderii negri sunt mai speciali, ei vor putea incasa puncte de orice culoare daca liderul in culoarea specifica nu e prezent in regat. Jucatorii vor incerca deci sa-si amplaseze cat mai multi din liderii proprii pe tabla, si apoi sa plaseze tiles in cat mai multe culori pentru a castiga puncte cat mai multe si intr-un mod cat mai echilibrat.

Regatele vor putea contine fara nici un fel de problema lideri de la mai multi jucatori, insa nu vor putea contine 2 lideri de aceeasi culoare. Si aastfel apar conflictele:
- daca un lider este plasat intr-un regat in care se afla deja un lider de aceeasi culoare, se va declansa un conflict intern; acesta se rezolva prin calcularea numarului de temple adiacente fiecarui lider, la care se adauga templele puse in joc din spatele ecranului de catre posesorii liderilor, mai intai de catre cel care ataca si apoi de catre cel care se apara; cel care ataca va trebui sa aiba cu minim un templu mai mult decat cel care se apara pentru a castiga conflictul; jucatorul care pierde isi va inlatura liderul din regat iar cel care castiga va primi un punct rosu;
- daca doua regate se unesc si prin unirea lor doi lideri de aceeasi culoare se vor afla in regatul mai mare astfel format, se va declansa un conflict extern; acesta se rezolva prin calcularea numarului de piese de aceeasi culoare prezente in regatul fiecarui lider, la care se adauga piese puse in joc din spatele ecranelor de catre posesorii liderilor, mai intai de catre cel care ataca si apoi de catre cel care se apara; cel care ataca va trebui sa aiba cu minim o piesa mai mult decat cel care se apara pentru a castiga conflictul; jucatorul care pierde va inlatura de pe harta atat liderul cat si piesele de aceeasi culoare (sustinatorii) din regatul invins, iar castigatorul va primi un numar de puncte egal cu numarul de piese inlaturate + 1 pentru liderul invins. Exista o exceptie in cazul conflictelor intre lideri de culoare rosie: templele care sustin alti lideri aflati pe harta nu vor putea fi inlaturate.
Dupa formarea noului regat, liderul verde prezent acolo isi va putea insusi comorile existente, lasand doar una pe harta.

Dupa cum se vede conflictele trebuie planificate cu mare atentie ca sa aiba sanse reale de succes. Un lider inconjurat de multe temple este puternic in fatza conflictelor interne, dar daca nu are multi sustinatori de culoare proprie in regat va fi vulnerabil in fatza conflictelor externe si pozitia lui va putea fi cucerita cu usurinta. Atacatorii trebuie sa studieze cu atentie situatia existenta si sa estimeze cat mai corect posibil sansele de succes. Postura de aparator confera multe avantaje, pentru ca cel care se apara stie clar cu ce se confrunta. Daca piesele din spatele ecranului ii permit luxul de a alege ce sa faca, el poate alege sa se apere si sa-si pastreze pozitia sacrificand unele tiles, sau poate alege sa piarda lupta retragandu-si liderul dar pastrand piese valoroase la indemana pentru confruntari viitoare.

Daca si pana aici e clar, imi permit sa vorbesc putin despre cladirile care se pot construi.
Odata plasate pe harta 4 tiles de aceeasi culoare una langa alta in forma unui patrat, ele vor putea fi intoarse si deasupra lor se va putea pune un monument care contine acea culoare - fiecare monument are 2 culori, astfel ca fiecare culoare e prezenta in total de 3 ori in cele 6 monumente. Monumentele vor genera constant puncte pentru jucatorii ai caror lideri de aceleasi culori ca si monumentele sunt prezenti in acelasi regat la sfarsitul turei.

Cladirile speciale din editia Pegasus se vor putea amplasa pe o linie formata din minim 3 tiles de aceeasi culoare. Rolul lor este de a dubla numarul de puncte acordate pentru plasarea ulterioara a unei piese de aceeasi culoare in regatul respectiv. Spre deosebire de monumente care odata plasate nu isi vor mai putea modifica locatia, cladirile speciale vor putea fi mutate pe un sir de tiles mai lung decat cel existent, respectiv se vor scoate de pe tabla de joc daca piesele de acea culoare vor fi inlaturate prin conflicte externe sau catastrofe.

Catastrofele sunt niste tiles speciale (cate 2 pentru fiecare jucator, deci 8 in total) care pot fi amplasate cu mici restrictii pe harta, inclusiv peste unele piese deja asezate anuland astfel efectul acestora. Catastrofele vor crea un spatiu neutru care nu va mai putea fi folosit pana la sfarsitul jocului si sunt foarte importante din punct de vedere strategic pentru ca pot reduce numarul de temple care sustin un lider, pot diviza regate sau pot impiedica formarea acestora.

Jucatorilor nemultumiti de piesele lor nu li se va lua darul, ei pot opta pentru inlocuirea a una pana la 6 tiles din spatele ecranului cu altele noi din saculetz daca norocul nu le-a suras pana atunci sau daca strategia lor are nevoie de alte tiles. Aceasta actiune se poate folosi drept etapa pregatitoare inaintea unui conflict, sau pentru a grabi terminarea numarului de piese disponibile, lucru care grabeste terminarea jocului.
Jocul se termina cand jucatorul activ nu mai reuseste sa-si improspateze pana la 6 numarul de tiles. Jocul se mai poate termina si atunci cand pe tabla au mai ramas doar 2 comori.

Scorul jucatorilor la final va fi dat de numarul de puncte la culoarea din care au reusit sa adune cele mai putine, iar castigator va fi jucatorul cu cel mai mare scor. Jucatorii trebuie deci sa se dezvolte echilibrat pe fiecare culoare, specializarea neaducand nici un fel de beneficiu decat pe termen scurt.

Nu stiu in ce masura am reusit sa explic intr-un spatiu atat de scurt regulile unui joc de talia lui T & E, asa ca o sa incerc sa prezint mai jos cu explicatii si ilustratii ultima sesiune de joc pe care am avut-o cu colegii de la lucru.

Jocul este pe cale sa inceapa, setup-ul e facut pe tabla, jucatorul Ulcior e pe cale sa aseze primul lider pe harta.
Dupa primele 2 runde fiecare si-a plasat cate 2 lideri si cateva tiles, deci s-au acumulat primele puncte.
De remarcat ca pentru inceput fiecare jucator tinde sa ramana in partea lui de harta, relativ departe dar suficient de aproape de ceilalti astfel in cat la nevoie sa poata uni 2 regate si sa poata cuceri noi teritorii.
Dupa alte cateva runde se construieste si primul monument. Cum monumentele aduc puncte la sfarsitul fiecarei runde, zona incepe sa fie foarte vanata de liderii verzi si albastri. Momentan Ulciorul este cel care beneficiaza de monument.
Situatia se schimba cateva runde mai taziu, in zona monumentului si-a facut aparita Arcasul, si Bivolul si-a unit regatul cu cel in care se afla monumentul.
Apar primele cladiri speciale care vor dubla punctele pentru piesele puse in regatele respective.
Pe linia mediana se incearca o unire a celor doua regate de la nord si sud, dar liderul verde Ulcior si liderul negru Bivol sunt eliminati impreuna cu piesele de culoarea respectiva. Jucatorul Leu este cel care a castigat ambele conflicte reusind sa acumuleze 4-5 puncte din fiecare culoare eliminata.
Regatele se extind in continuare, se contruieste al doilea monument pe rosu-verde si se adauga cladirea speciala verde.
Cum punctele rosii sunt problematic de obtinut in fiecare joc, zona monumentului rosu devine una fierbinte.
Arcasul uneste cele doua regate mediane si Ulciorul rosu este eliminat.
Acesta alege sa se retraga inspre est unde al doilea monument care contine rosu tocmai a fost ridicat.
Lucrurile se incing in zona de sud-est.
Cele doua regate foarte alungite (central si estic) se unesc. Ulciorul rosu si Arcasul verde pierd pozitia, iar Leul profita de ocazie pentru a deveni beneficiarul mult ravnitelor puncte rosii.
O noua unire a regatelor care declanseaza conflicte externe duce la inlaturarea Arcasului albastru si a Leului rosu.
In acest moment plansa este dominata de un regat foarte mare care se intinde pe mai bine de jumatate din suprafata.
Acest lucru inseamna din pacate ca multi lideri nu sunt prezenti in joc, deci punctele obtinute de jucatori sunt putine.
Arcasul albastru reintra in scena eliminand Leul, dar Leul rosu ii ia imediat locul eliminand Bivolul rosu care avea o pozitie foarte puternica.
De remarcat ca de la inceputul jocului acea pozitie a fost ocupata rand pe rand de toti liderii Bivoli.
Incepe sa se faca uz de Catastrofe astfel ca marele regat se faramiteaza, si in partea de sud-vest se contureaza un nou regat.
In continuare se plaseaza alte cateva Catastrofe, marele regat se destrama astfel ca tot mai multi lideri intra in joc pentru a putea beneficia de efectul monumentelor.
Leul negru este eliminat intr-un final din pozitia pe care a ocupat-o de la inceputul jocului.
Cele 3 mici regate se dezvolta in continuare incet (aici se observa ca am intors invers Catastrofele pentru a se putea vedea clar demarcatia intre cele 3 regate).
Un ultim conflict destul de previzibil are loc prin unirea cu regatul emergent de la sud-vest, care se termina cu infrangerea Ulciorului negru.
Pentru ca in joc au mai ramas doar 2 comori, jocul se termina aici desi in saculetz mai erau cateva tiles.
Leul castiga cu un scor de 10 puncte, favorizat fiind de castigarea celor 2 conflicte externe de la inceput.
4. Complexitate/fun factor
Spre deosebire de toate jocurile carora le-am facut review pana acum, T & E nu este un joc care se explica in 10 minute sau se poate intelege de la primul gameplay. Regulile sunt complexe, dar nu foarte multe si jucatorilor noi le ia ceva timp sa inteleaga mecanismele, ca sa nu mai vorbesc de stapanirea multiplelor strategii de declansare sau rezolvare a conflictelor, de plasare strategica a liderilor si a cladirilor.
"Tigris si Eu-fratii sai" este un excelent brain-burner, actualmente jocul pe care il pun pe masa cu cea mai mare placere, o combinatie excelenta de strategie, planificare si noroc. Este un joc destul de agresiv si care nu iarta greselile, cu eliminarea din joc a liderilor si cu rasplatirea actiunilor atent planificate.

5. Recomandat in .../Rejucabilitate
Jocul este OK in 3 si foarte OK in 4. Pentru ca se bazeaza mult pe interactiune, pe conflicte si pe schimbarea permanenta a peisajului si a dominantei pe harta, cu cat sunt mai multi jucatori, cu atat e mai bine.
Pe de alta parte, jocul se poate desfasura si in liniste, fara absolut nici un conflict, fiecare poate sa-si vada de feliutza lui de harta - insa in acest caz experienta extraordinara care este T & E asa cum il stiu eu se transforma intr-o plictisitoare sesiune de amplasat tiles si de colectat puncte, fara nici un fel de gust.

Dupa 11 partide pot afirma cu siguranta ca rejucabilitatea este foarte mare, cu atat mai mult in situatiile in care jocul este introdus in diverse grupuri, cu diversi indivizi care practica diverse strategii.
Harta cu 2 fetze si cladirile speciale (care este recomandat sa se foloseasca doar de catre jucatorii experimentati) aduc un plus de rejucabilitate unui joc excelent.

6. Pro
Un joc complex si foarte profund, strategic si bine gandit, cu reguli clare si care poate probleme chiar si jucatorilor experimentati
O tematica atractiva amplasata peste un joc de strategie abstracta.
Calitate buna a componentelor, rejucabilitate mare si un pregnant miros de "creier ars" dupa fiecare sesiune de joc.

7. Contra
Micile rezerve pe care le am sunt legate de partea grafica si de calitatea unor componente si le-am prezentat in detaliu mai sus.
Ar mai fi eventualele intarzieri in derularea jocului datorita AP care e iminent chiar si la jucatorii experimentati.

8. Miscellaneous
"Tigris & Euphrates" este jocul care m-a facut sa-mi revizuiesc sistemul propriu de notare al jocurilor si sa fiu mai exigent. Fiind un joc de nota 10 in viziunea mea, nu sunt multe titlurile care ii pot sta alaturi, astfel ca majoritatea notelor pe care le-am acordat anterior au scazut. As fi extrem de incantat daca de acum incolo macar o data pe an voi reusi sa descopar un astfel de joc.

User avatar
deeug
King Meeple
King Meeple
Posts: 855
Joined: 18 Jan 2011, 22:12
Custom Rank: Game Explorer
Location: Bucuresti

Re: Tigris & Euphrates

Post: # 14686Post deeug
24 Apr 2011, 12:10

Paste fericit, in primul si in primul rand!:)
si super review in al doilea! :)

Am jucat doar un joc pana acum, pe varianta Mayfair, prima editie si-mi place mai mult varianta mea :)
Eu am editia a doua Mayfair, care are si ea harta cu 2 fete si nu mai are fundalul in albul glacial al primei editii ci un galben-ocru mult mai placut.Are, de asemenea si cladirile speciale si o varianta avansata cu zigurate.
Cred ca varianta asta nu are micile neajunsuri de care ai pomenit la editia Pegasus.
Mi-a placut jocul in ciuda faptului ca l-am jucat o singura data si mi-a fost clar de atunci ca este un joc care merita aprofundat.
Sigur o sa mai vada lumina mesei de joc la combinatia potrivita de jucatori :)

criss

Re: Tigris & Euphrates

Post: # 14688Post criss
24 Apr 2011, 14:14

Jocul este pentru 2-4 jucatori, nu 3-4 jucatori. Eu am cumparat Mayfair 2nd Edition tocmai ca sa-l joc in 2.

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7070
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Tigris & Euphrates

Post: # 14690Post DanielIndru
24 Apr 2011, 15:29

Pe ambele cutii pe care le am scrie "3-4 players".
Iar pe BGG: "The Hans im Glück version states it is for 2-4 players; the Mayfair Games version states it is for 3-4 players."

Cum zicea Chuckila la un moment dat despre alte jocuri, nu l-as juca in 2 decat cu serios santaj sentimental.

User avatar
Shaikan
King Meeple
King Meeple
Posts: 1969
Joined: 06 Mar 2011, 03:13
Custom Rank: Dark Lord @ Natiunea Jucatoare
Location: Bucuresti

Re: Tigris & Euphrates

Post: # 14691Post Shaikan
24 Apr 2011, 15:35

djdano wrote:Pe ambele cutii pe care le am scrie "3-4 players".
Iar pe BGG: "The Hans im Glück version states it is for 2-4 players; the Mayfair Games version states it is for 3-4 players."

Cum zicea Chuckila la un moment dat despre alte jocuri, nu l-as juca in 2 decat cu serios santaj sentimental.
Asa si pe cutia de la Steam zice intre 3-5 si de fapt se poate juca intre 2 si 6.....ca e mai bine in mai multi e alta mancare de peste :)

User avatar
VickdaReaper
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 3320
Joined: 16 Feb 2010, 18:00
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Tigris & Euphrates

Post: # 14697Post VickdaReaper
24 Apr 2011, 21:23

Pe cutia mea de Mayfair 2nd Edition scrie 3-4 jucatori. Dar nu vad nici o problema in a fi jucat in 2 jucatori, ba chiar mi se pare ca ar fi cu atat mai interesant...
Pentru board games sunt fidel cum era Castro pentru Cuba...

Colectie

criss

Re: Tigris & Euphrates

Post: # 14699Post criss
24 Apr 2011, 23:51

Daca pe Hans I.G. scrie si 2 players, pe BGG scrie la recommended si 2 players, nu vad sensul discutiei.
In plus, o dovada ca jocul este excelent in 2 jucatori, nefiind necesare "santaje emotionale" pentru a-l juca:
http://www.boardgamegeek.com/article/1692287#1692287

Un bun review, pacat de eroarea cu nr. de jucatori. ;) Scuze ca am insistat dar review'ul tau sperie inutil pe toti cei care cauta jocuri bune pentru 2 jucatori.

User avatar
Chuckila
King Meeple
King Meeple
Posts: 5084
Joined: 31 Jan 2010, 02:30
Location: Cluj Napoca

Re: Tigris & Euphrates

Post: # 14701Post Chuckila
25 Apr 2011, 10:30

Nota: daca tot am fost creditat pentru aceasta expresie, tin sa spun ca nu am folosit niciodata termenul "santaj emotional" in context cu T&E si/sau jocul acestuia in 2 jucatori. :D Nu am avut inca onoarea de a juca acest clasic.

Termenul este marca inregistrata Settlers of Catan 2 player game :)

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7070
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Tigris & Euphrates

Post: # 14705Post DanielIndru
25 Apr 2011, 14:08

Chuckila wrote:Nota: daca tot am fost creditat pentru aceasta expresie, tin sa spun ca nu am folosit niciodata termenul "santaj emotional" in context cu T&E si/sau jocul acestuia in 2 jucatori. :D Nu am avut inca onoarea de a juca acest clasic.

Termenul este marca inregistrata Settlers of Catan 2 player game :)
Asa e, replica iti apartine, dar contextul l-am schimbat eu adaptandu-l al T & E.
Ma refeream in mod specific la postul de aici, unul din primele threads pe care le-am citit pe forum si mi-a ramas "arsa pe creier" expresia. :)

criss wrote:Daca pe Hans I.G. scrie si 2 players, pe BGG scrie la recommended si 2 players, nu vad sensul discutiei.
In plus, o dovada ca jocul este excelent in 2 jucatori, nefiind necesare "santaje emotionale" pentru a-l juca:
http://www.boardgamegeek.com/article/1692287#1692287

Un bun review, pacat de eroarea cu nr. de jucatori. ;) Scuze ca am insistat dar review'ul tau sperie inutil pe toti cei care cauta jocuri bune pentru 2 jucatori.
Multumesc de apreciere.
Pana la urma nu sunt de acord ca e o eroare. Asa a ales producatorul sa puna pe cutie, asa am specificat si eu. Sunt convins ca daca Knizia ar fi considerat musai sa se specifice "2-4 jucatori", ar fi intervenit si ar fi schimbat lucrurile in toti anii astia.
Ca jocul se poate juca si in 2 (desi eu personal nu as face-o pentru ca jocul doar in 4 consider ca straluceste cu adevarat), asta e alta treaba si e apanajul discutiilor de dupa review. So, good job, criss!

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”