Un lucru pe care va trebui sa il fac cunoscut inca de la inceputul acestui review este acela ca Fluxx este un joc cu o mecanica atipica, mereu schimbatoare, senzatia jucatorilor fiind aceea ca nu prea conteaza ce decizii iau in joc. Lucru partial adevarat, insa asta nu inseamna ca Fluxx nu este un joc care sa plictiseasca. Ba din contra! Este insa un joc nerecomandat celor carora nu le plac decat jocurile pur strategice, pentru care factorul Noroc este un “ntz”.
Sa purcedem, cum scrie la carte, la prezentarea componentelor. Mentionez ca acest review se bazeaza pe modul in care arata jocul in cea de-a patra editie (care se gaseste si in magazinele din Romania).
Prezentarea componentelor este simpla: 100 de carti . Aceste carti sunt de o calitate medie spre buna, cu desene realizate manual de Andrew Looney si cu (destul de) mult text. Textul este un factor important in Fluxx, deci nu prea merge jucat cu persoane care nu inteleg (binisor) limba engleza.
Prezentarea grafica este destul de simpluta: adica cine se asteapta la carti de tipul Dominion va fi dezamagit. Insa mie mi se par foarte potrivite pentru a intretine atmosfera light pe care jocul o creeaza.
Jocul porneste pe baza unei mecanici simple, de tip draw 1, play 1. Aceasta mecanica este schimbata de diverse carti si duce, intr-un final la indeplinirea telului suprem: castigarea jocului. Revenind cu picioarele pe pamant, cartile sunt de 5 tipuri mari si late:
1. Keeper cards– sunt carti pe care ai vrea sa le pastrezi (nu v-ati fi gandit la asta, nu?). Aceste carti se joaca prin etalarea lor in fata jucatorului. Ele vor ramane tot jocul acolo (sau pana cand un jucator cu intentii criminale schimba aceasta ordine). Functia lor este aceea ca reprezinta cerintele pentru castigarea jocului (voi explica mai jos ce si cum). Keeperii sunt carti cu obiecte sau fel de fel de concepte care nu par sa aiba nicio legatura intre ele.
2. Goal cards – reprezinta conditia de castig. Ele se refera la existenta in fata aceluiasi jucator a unuia (mai rar) sau a 2 Keeperi. Goalurile fac legaturi amuzante intre Keeperi, prin titlurile lor care vor zmulge oricui zambete (spre exemplu, titlul unui Goal care cere Keeperii “Money” si “Dreams” este “Winning the Lottery”. Numai sase’s norocoase...)
3. New Rule cards – Sunt, desigur, carti care implementeaza reguli noi sau modifica regulile vechi. Regulile noi variaza de la „verde in fata” – cum ar fi „Draw 3”, inlocuind regula de baza care zicea sa tragi o singura carte – la reguli „say what?” – cum ar fi „First Play Random” care stipuleaza ca prima carte jucata de un jucator va fi aleasa la nimereala din mana sa de jucatorul din stanga lui. Regulile nu pot fi schimbate sau anulate decat prin Actionuri speciale sau prin reguli care le suprascriu (cum ar fi o regula „Draw 2” jucata in timp ce o regula „Draw 3” e in joc).
4. Action cards – Aceste carti sunt actiuni care se aplica instantaneu atunci cand sunt jucate si efectul lor este singular. Fraza este prea pretentioasa pentru ce fac, de regula, aceste carti, cateva exemple fiind suficiente ca sa va dati seama cum se incadreaza in schema „tembela” a jocului: „Today’s Special” – care ofera 3 carti jucatorului din care are voie sa joace 3, daca este ziua lui, 2, daca este ziua altcuiva de la masa sau 1, daca nu este nicio ocazie speciala sau „Let’s Do That Again” – care ii da voie jucatorului sa caute printre cartile decartate si sa joace o carte de Action sau New Rule din nou. Totusi, cartile de Action reprezinta cel mai bine componenta strategica a jocului, de multe ori fiind indicat sa fie pastrate pentru momente prielnice.
5. Creeper cards – Asemanarea dintre acest termen si Keeper apare si in functionalitatea lor. Sunt doar 5 carti care, spre deosebire de Keeperi, impiedica jucatorul sa castige indiferent daca indeplineste Goalul. In plus, Creeperii mai au si niste functii speciale (de exemplu, Creeperul „Taxes” poate fi indepartat atunci cand langa el apare Keeperul „Money”, in ideea ca, in sfarsit, ti-ai platit datoriile).
Acestea sunt cartile din joc, in total 100. Cum decurge un joc? Se incepe cu „Basic Rules”, adica Draw 1, Play 1 si se continua schimband regula de baza cu New Rules, adaugand la tabloul fiecaruia Keeperi si, mai rar, Creeperi, jucand Goals si Actionuri care sa ne ajute pe noi sau sa ii incurce pe ceilalti. Mecanicile de joc sunt usor de urmarit si invatat, insa e posibil sa te pierzi in detaliile diverselor reguli noi, aparute pe parcurs.
Din punct de vedere tematic, Fluxx este un joc bun, care desi nu introduce jucatorul in vreun univers, creeaza legaturi foarte amuzante intre carti prin Goals si intre jucatori prin Actions si New Rules. Totusi, designerii au intuit lacuna tematica a jocului si au scos pe piata diverse variante ale jocului cu carti noi, tematice. Zombie Fluxx si Martian Fluxx sunt cele mai cunoscute si se gasesc si in Romania. Despre ce e vorba in ele? It’s no rocket science...
Concluzia mea este ca Fluxx este un joc foarte fun care puncteaza indeosebi la capitolul interactiune intre jucatori, incadrandu-se din acest motiv la capitolul Party Games. Este un joc foarte amuzant datorita cartilor si descrierilor de pe ele, desi poate deveni frustrant din cauza importantei pe care hazardul il are in mecanicile de joc. Pentru mine, Fluxx este un joc care merita atentia oricui, intrucat este genul de filler care se poate transforma oricand in felul principal.