Prea multe, prea repede

tipuri de jocuri, recomandari, aranjarea soldateilor in cutii, filme in care apar boardgames sau ORICE altceva va trece prin cap si e legat de boardgaming
Post Reply
adixor

Prea multe, prea repede

Post: # 8340Post adixor
03 Nov 2010, 13:10

Salut

Cred ca am mai deschis discutia dar nu mai stiu unde asa ca o redeschidem. Se refera la noul trend prin care ies pe piata zeci (sute?) de jocuri, foarte repede, foarte des. Atmosfera asta si comentarii pe aceasta tema am intalnit si pe BGG, dar acum Bruno Faidutti a scris si un editorial pe acesta tema care se afla aici:

http://www.faidutti.com/index.php?Module=divers&id=617

... si pe care il traduc mai jos pentru ca mi se pare ca are o importanta deosebita in industrie:
Niciodata nu mi-au placut benzile desenate, dar multi din prietenii mei sunt fani ai lor. Am auzit de mai multe ori povesti despre cum a murit industria franceza de benzi desenate in doar cativa ani. Oameni buni, dinamici si devotati faceau benzi desenate de calitate, si cand totul parea sa mearga perfect, au decis deodata sa lanseze benzi desenate noi. Astfel a inceput o cursa de lemmingi cu din ce in ce mai multe benzi desenate noi, lucru ce a dus la o scadere a calitatii, a plictisit cititorii suparati si a dus la o competitie acerba intre editori. Acum industria franceza de benzi desenate este aproape moarta, cu doar unul sau 2 supravietuitori care inca incearca sa mai publice noi si noi benzi desenate. Sper ca nu apare un astfel de trend si in industria de boardgames.

Niciodata nu au fost, cred, atat de multe jocuri prezentate la Essen - mai mult de 700 conform unor liste de pe BGG. Unii editori au ales chiar sa nu-si prezinte unele din viitoarele jocuri ci sa le pastreze cateva saptamani sau luni, pentru a nu se pierde in noian. In aceasta situatie, sansele unui joc de a fi bagat in seama si de a vinde cateva mii de copii din prima serie sunt foarte mici. Ca rezultat, unii editori publica din ce in ce mai multe jocuri noi, in speranta desarta ca unul din ele va fi un hit, si astfel se formeaza un cerc vicios. Atmosfera de pe forumuri arata clar ca jucatorii se simt complesiti, daca nu plictisiti, si regreta zilele de alta data, la doar cativa ani departare, cand putinele jocuri aparute puteau fi analizate in mod serios si adanc, studiate, comentate. Acum ele sunt doar "testate" si apoi uitate. Unele sunt chiar ignorate.

Probabil exista mai multe motive pentru aceasta situatie. Criza industriei de benzi desenate, si in parte chiar a industriei de jocuri video a ademenit oamenii spre industria boardgames, care este cultural similara si inca dinamica. Datorita noilor tehnologii, a devenit din ce in ce mai usor si ieftin sa se publice editii mici (cu putine jocuri sau carti). Maniile vechi de a colecta jocuri de carti si jocurile germane de strategie au creat o noua cultura de jocuri din care rasar acum multi autori talentati si tineri. Exista probabil si alte multe motive .

Nu am fost niciodata un colectionar dar am fost un jucator avid, incercand sa joc cel putin o data toate jocurile noi care sunau interesant sau intrigant. Acum sunt prea mult si nu mai pot tine pasul. Ca rezultat, cumpar mult mai putin jocuri decat in anii trecuti si incep din nou sa joc clasicele cum ar fi Catan, Elfenland, Ticket to Ride sau jocul meu Citadels. Inca nu m-am intors spre Sah sau Go dar s-ar putea intampla si asta. Interesul meu si implicarea in designul jocurilor este in declin chiar daca sunt si alte motive pentru asta.

Inca mai aduc cutii de jocuri inapoi de la Lucca (editor) si unii editori de treaba imi mai trimit jocurile lor noi, dar cred ca vor fi putine noi intrari in biblioteca mea de jocuri ideale (n.t. site-ul lui Bruno contine o lista "Ideal Games Library") in lunile care urmeaza. Cat despre jocurile mele noi, dupa ce vor fi lansate cele 2-3 care sunt pe teava, voi intra intr-o lunga pauza. Cand cursa este foarte rapida, mai bine incerci sa nu mai participi."

Noiembrie 2010
Ce parere aveti?

ciocanul

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 8341Post ciocanul
03 Nov 2010, 13:30

Paralela cu benzile desenate e un pic fortata insa paralela cu jocurile video e buna.
Apar o garla de jocuri video insa putine atrag si sunt de succes, ca in orice domeniu de altfel.

Ce gasesc eu insa similar in aceasta paralela o reprezinta limita de imaginatie(e normala in final pt ca orice are o limita), nu prea mai apar mecanici noi de joc ci doar ciorbe reincalzite si combinatii de ciorbe: :)
Si jocurile video se incadreaza in RPG, shootere, RTS, TBS, etc. Acestea reprezinta mecanicile de joc si cam ai sentimentul dupa ani de joaca ca parca le-ai mai jucat deja. :)

Incep si BG-le sa treaca prin aceleasi faze, avem aceleasi mecanici de joc:Dice Rolling,Tile Placement,Variable Player Powers,Worker Placement,Dice Rolling,Tile Placement,etc.
Peste ceva ani o sa va intoarceti de la Essen si veti spune: ma...parca am mai jucat jocul asta nou. :))
Last edited by ciocanul on 03 Nov 2010, 13:43, edited 1 time in total.

haretel

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 8342Post haretel
03 Nov 2010, 13:39

de acord cu ciocanul


si eu, ca simplu consumator, incerc sa filtrez cat mai mult jocurile care imi fac cu ochiul (desi nu mi-e foarte usor); am simtit pe pielea mea cum e un joc care nu e tocmai ce ma asteptam sa fie, ci doar o ciorba reincalzita (cu permisiunea lui 'ciocanul')

si eu am zis de atatea ori ca scot de la naftalina jocuri vechi, prafuite (la propriu), da' nu prea mi-a permis timpu'; chiar si grupul meu ma roaga des sa mai incercam 'din alea vechi' , obositi fiind si de atatea regulamente noi

User avatar
alexddumitru
King Meeple
King Meeple
Posts: 431
Joined: 21 Jun 2010, 13:47
Custom Rank: Blogger@„Ce Jucăm?”
Location: Bucuresti

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 8345Post alexddumitru
03 Nov 2010, 14:02

Mie nu mi se pare asa buna paralela cu industria de jocuri video. Pentru ca jocurile video sunt mult mai usor de clasificat: exista zeci (sute?) de situri care fac review-uri avizate, exista organisme care le atribuie incadrari pe varste si exista diverse platforme pe care se pot juca (cateva console, Mac, PC). Asa ca un user, de fapt, nu are chiar asa de multe variante cum pare la prima vedere. Fiecare isi alege pe jocurile in functie de aceste criterii si in functie de preferintele de gen pe care le are (unora le plac strategiile, altora shooterele, altora RPG-urile etc.).

Diferenta dintre jocurile video si cele de societate este ca intre jocurile de societate nu exista diferentieri asa clare. Stiu, imi veti spune ca exista ameritrash, eurogames, wargames etc. Dar diferentele nu sunt usor de facut. Astfel ca un jucator cand are de ales un board game are atatea variabile de luat in calcul ca se poate intampla foarte usor sa greseasca si jocul, in final, sa nu-i placa. Cred ca tuturor li s-a intamplat asta. Desigur, exista jocuri ultrarecomandate (gen Agricola, Puerto Rico, Carcassonne etc) care plac marii majoritatii a jucatorilor. Dar cred ca fiecare are o reticenta in a cumpara un joc pe care nu l-a vazut niciodata, doar pe baza recomandarilor, din cauza multimii de variabile de care ziceam.

ciocanul

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 8346Post ciocanul
03 Nov 2010, 15:02

Eu vorbeam de mecanicile de joc, alea sunt cel mai importante dupa parerea mea, acolo un joc "straluceste" sau nu.
Nu voi spune "ameritrash, eurogames, wargames etc" ci "Dice Rolling,Tile Placement,Variable Player Powers,Worker Placement, etc" si combinatiile.
Astea fac marea diferenta intre ele in principal.

Sigur ca e importanta si tematica dar e tot ca la jocuri video: iti plac temele fantesy gen "orci, porci si elfi" sau SF cu nave spatiale, roboti, extraterestrii.
Jocurile pot fi foarte similare dar tematica le diferentiaza.

Acum eu cred ca producatorii vor incerca sa imbunatateasca ce exista deja in urmatoarea etapa.
Jocurile vor avea mecanici similare dar vor fi mai usor de urmarit, anumite parti ce merg mai greu simplificate, mai usor de numarat puncte, vor fi mai "gameplay wise".

Mie frica insa ca vor aparea multe "clone" ... :)

criss

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 8349Post criss
03 Nov 2010, 18:02

Sunt de acord cu Bruno Faidutti. Si cu ciocanul. De citiva ani se observa o crestere a cantitatii in detrimentul calitatii.
Eu mi-am finalizat colectia cu acele jocuri pe care le consider "cele mai bune" si sunt fericit ca nu mai am nici un joc in wishlist.

Am observat ca jocurile de care nu o sa ma plictisesc niciodata sunt acelea care le-am invatat cel mai greu, de exemplu: sah, Go, Dungeons and Dragons 4edition sau Napoleon's Triumph. Din pacate ASL si Magic Realm nu se gasesc de cumparat.

fixpix

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 8350Post fixpix
03 Nov 2010, 18:29

Chestia asta e ca si cum ai spune ca sint prea multe modele de sosete si nu ai timp sa le porti pe toate. Uite o sugestie: nu te obliga nimeni! Alege ce-ti place si poarta-le/joaca-le sanatos. Eu de exemplu sint genul de jucator care trebuie musai sa joace in continuu jocuri noi, si caruia orice joc i se pare interesant pina sa-l joace. Dupa ce am trecut prin el o data imi dau seama ca de fapt face parte din categoria celor 99% din jocuri care sint inspirate masiv din altele existente. In realitate, nu prea exista mecanici originale, toate sint recopiate si imbunatatite. Sau mai putin.

Oamenii joaca pentru motive diferite. Daca esti genul care cauta acel 1% in fiecare joc, mi se pare normal sa fii dezamagit in restul 99% din cazuri si sa-ti vina sa dai foc la colectie. Prea multe e foarte bine. Oamenii trebuie sa aiba de unde alege. Sintem atit de multe nuante de gri incit sint convins ca fiecare joc se potriveste ca o manusa pentru cineva.

Eu am o alta comparatie: cartile. Exista mii de edituri de carti si jdemii de titluri in fiecre an, milioane de scriitori. Nu ai timp in viata asta sa citesti cartile din cea mai apropiata bibilioteca judeteana, ce sa mai vorbim de toate cele care apar anual. Cu toate astea, nu mi se pare ca exista vreo criza acolo si pericolul sa nu se mai publice in viitor. Aceeasi poveste cu filmele, muzica, etc.

Mergeti linistiti la casele voastre, jucatori. Zarurile o sa se invirta mult timp de acum inainte.

User avatar
Chuckila
King Meeple
King Meeple
Posts: 5084
Joined: 31 Jan 2010, 02:30
Location: Cluj Napoca

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 8354Post Chuckila
04 Nov 2010, 09:29

Ce chestie interesanta cu acest thread. Chiar ieri la amiaza s-a pornit o discutie in birou despre cat de mult a evoluat industria board game-urilor. Nu din punct de vedere al mecanicilor, fiindca e destul de putin probabil sa mai vedem ceva revolutionar, cat din punctul de vedere al calitatii componentelor, ar modului de prezentare a jocului catre consumatorul final.

Pentru unii nu conteaza atat de mult cum arata jocul - eu unul (cred ca) as putea juca Fury of Dracula pe o foaie A4 desenata. Dar presupun ca sunt destui, mai ales din cei care vin noi in hobby, pentru care impactul vizual al componentelor intinse pe masa este puternic. Nu mai departe de ieri, am jucat un Fearsome Floors - acel monstrulet mic asamblat din carton a fost piesa de rezistenta a jocului. Daca ar fi fost un cub, ar mai fi fost jocul atat de placut? Este un lucru rau ca producatorii vin cu componente functionale, mai mari si mai "flashy"? Atat timp cat platesc le fel, eu zic ca nu; daca insa ma taxeaza DOAR pentru asta, atunci am dreptul sa ma revolt - cel mai probabil refuzand sa cumpar jocul.

Influxul de titluri noi de pe piata nu ar trebui sa ingrijoreze pe nimeni. De fapt concurenta este cea care tine producatorii si designerii alerti. Problema apare in momentul in care nu vor mai exista designeri buni, sau cand cei buni vor ajunge sa isi recicleze constant aceleasi mecanici (I am calling names Mr. Wallace!) fara sa incerce sa evolueze; insa nu cred ca acel moment a venit. Mai mult, din ce vad pe BGG, chiar apar unele nume noi, promitatoare. Deci viitorul nu pare chiar atat de sumbru si cenusiu pe cat l-a pictat domnul Faidutti mai sus. Ca nu voi mai gasi o opera de arta la fiecare 5 jocuri tiparite, sunt de acord. Va fi din 10, din 20 sau 50? Ramane de vazut. Cert este ca acele 10, 20 sau 50 de titluri in anii viitori s-ar putea sa fie lansate pe piata intr-un interval de timp mai scurt decat cele 5 titluri lansate in anii '90.

Singurul dezavantaj pe care il vad momentan? Timpul pe care vom fi nevoiti sa il alocam pentru a vedea care joc ne place si care nu. Dar oricum eu fac asta din placere, deci (cum ar zice ardeleanul) nu-i bai.

Ioana

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 8370Post Ioana
04 Nov 2010, 13:36

Concurenta intre producatorii/designerii de board games este un lucru pozitiv pentru consumatorul final. In conditiile actuale, jocurile noi vor trebui sa fie din ce in ce mai interesante si mai atractive pentru a supravietui probei timpului, ceea ce nu poate decat sa ne bucure. Probabil ca peste ani si ani nu ne vom mai aminti decat vreo 5-6 titluri din cele 700 lansate anul acesta la Essen, iar acelea vor fi cele cu adevarat bune si, bineinteles, cele foarte bine promovate.

bogdanpocol

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 8397Post bogdanpocol
05 Nov 2010, 12:24

sa nu uitam ca in Romania ( si in alte tari ) abia acum industria de boardgames incepe sa fie descoperita, savurata si adorata. numarul celor cale le (re)descopera e in crestere, deci nu cred ca vanzarile lor vor scadea ba mai mul se va simti o crestere in tari precum Romania. Cu cat mai multe cu atat mai bine in opinia mea deoarece ai de unde sa alegi ceea ce ti se potriveste cel mai bine. paralela cu benzile desenate nu e chiar cea mai buna pt ca ala era un segment de super nisa, si se adresa in general generatiilor mai vechi. Nisa de boardgames mi se pare mult mai generoasa decat cea de benzi desenate..... la fel de bine se putea face comparatie cu filmul... cate filme se fac anual????? o tona, si piata e in crestere...... deci boardgames-urile cred ca au doar de castigat.

adixor

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 8474Post adixor
08 Nov 2010, 20:47

nu stiu daca scenariul e asa optimist desi nici nu-l vad asa pesimist ca al lui Bruno.. adica are un sambure de adevar. Cumva e improbabil sa ramana la nesfarsit lucrurile ca acum cativa ani, 2-3 jocuri pe an, etc. Lumea merge inainte, lucrurile sunt din ce in ce mai multe si mai rapide. Sper ca totusi in procesul asta sa nu se piarda foarte mult la calitate si, bineinteles, in anumite puncte de vedere imi convine situatia pentru ca mai multe jocuri = mai multe topicuri pe forumurile de specialitate :)

adixor

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 9426Post adixor
27 Dec 2010, 23:05

Monsieur Bruno revine cu un post in care prezinta un joc care "s-a pierdut" in noianul de lansari, si care zice el ca e foarte ok.

http://www.faidutti.com/index.php?Modul ... que&id=720
Among the seven-hundreds and more games published this year for Essen, The Boss went totally unnoticed. It wouldn’t be an issue if it were a mediocre game. It’s an unpretentious game, with a bland theme and a bland name, but it is nevertheless one of the very best new card games I’ve played these last years. It deserves to be noticed, and may be it’s still time.
din pacate intr-adevar, in curand un joc nu va trebui doar sa fie (f.) bun, ci sa fie si f. bine promovat, altfel va intra in uitare (Limbo anybody? :D) daca aceasta latura ce tine strict de comercial nu va fi bine exploatata. Ceea ce inseamna ca un mic publisher va avea o viata foarte grea in a-si pozitiona pe piata si marketiza un produs dat fiind gramada de lansari. Din fericire insa exista si BGG sau alte site-uri si datorita in parte lor exista si jocuri care desi sunt lansate de producatori mici reusesc sa faca ravagii (Alien Frontiers de exemplu, out of stock instant).

fixpix

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 9428Post fixpix
27 Dec 2010, 23:41

Chiar, inca nu am inteles care e povestea cu Alien Frontiers. Nu stiu daca imi scapa ceva sau nu dar pare a fi Kingsburg in spatiu. Iar Kingsburg nu era chiar asa de fantastic. E ok, dar dupa vreo cinci jocuri nu prea mai am chef de el. L-a jucat cineva, sa avem o parere mai avizata?

adixor

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 9429Post adixor
27 Dec 2010, 23:46

nici eu nu l-am jucat, doar am urmarit mica nebunie creata de acest joc ... pare ceva mai mult de kingsburg in spatiu oricum. era daca nu ma insel si nu incurc chiar numele unui topic/review ceva de genul "de unde au stiut exact ce vreau eu sa puna intr-un joc?". l-am dat ca exemplu de hype creat de o firma mica, nu neparat spun ca este The Game. Si as fi si eu curios daca l-a jucat cineva dar nu cred, altfel am fi stiut pana acum.

User avatar
tasurinchi
King Meeple
King Meeple
Posts: 863
Joined: 13 Jan 2010, 20:06
Location: Brașov

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 9448Post tasurinchi
28 Dec 2010, 16:10

Am jucat Kingsburg si nici pe mine nu m-a incantat. Nu am jucat Alien Frontiers, in schimb am citit regulamentul si am vizionat cateva review-uri si, la o prima vedere, pare excelent. Da, exista asemanari cu Kingsburg, in sensul ca iti plasezi zarurile (navele in AF) in fiecare runda pe diverse locatii pentru a obtine diverse beneficii. Asemanarile se cam opresc aici. Sistemul de plasare a zarurilor mi se pare mult mai destept in AF, in sensul ca nu ai neaparata nevoie de valori mari, te poti descurca si cu cele mici (exista o locatie, daca nu ma insel, care chiar cere zaruri mici sau una care cere trei zaruri de aceeasi valoare fara sa conteze daca e 1 sau 6). In plus exista modalitati de a diminua importanta zarurilor:
-cartile "Alien Tech" care iti pot aduce la randul lor diverse beneficii (VP's, modifica valoarea zarurilor, scad din costurile de constructie etc)
-prin controlul diverselor teritorii de pe planeta obtii iarasi diverse beneficii (aici intervine componenta de area control/majority)
Nu in ultimul rand, in AF se interactioneaza mult mai mult cu ceilalti jucatori (poti distruge nave adverse sau fura resurse de la ceilalti). Partea asta s-ar putea sa displaca unora, mie, insa, mi se pare ca face jocul mult mai interesant si mai atractiv.
Desigur, nu pot fi sigur cum decurge pana nu il joc, insa prima impresie e foarte buna.

Informatii mai detaliate si mai coerente se gasesc desigur pe BGG. Review-ul lui Jeremy Salinas mi se pare foarte util:


Exista si un topic pe forum in care se compara Kingsburg cu Alien Frontiers:
http://www.boardgamegeek.com/thread/596303/since-there-all-these-comparisons-of-af-to-kingsbu

User avatar
VickdaReaper
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 3320
Joined: 16 Feb 2010, 18:00
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Prea multe, prea repede

Post: # 9450Post VickdaReaper
28 Dec 2010, 17:17

Si mie mi se pare mult mai interesant Alien Frontiers decat Kingsburg, atat ca tematica, cat si ca mod de a folosi zarurile. tasurinchi a evidentiat cam toate trasaturile speciale (sa le zicem) ale lui AF.

In plus, pentru cei care vor sa incerce Alien Frontiers, exista modul pentru Vassal. ;) Dar acesta nu ar trebui sa inlocuiasca experienta jocului real... :D :lol:
Pentru board games sunt fidel cum era Castro pentru Cuba...

Colectie

Post Reply

Return to “Discutii generale”