Cred ca am mai deschis discutia dar nu mai stiu unde asa ca o redeschidem. Se refera la noul trend prin care ies pe piata zeci (sute?) de jocuri, foarte repede, foarte des. Atmosfera asta si comentarii pe aceasta tema am intalnit si pe BGG, dar acum Bruno Faidutti a scris si un editorial pe acesta tema care se afla aici:
http://www.faidutti.com/index.php?Module=divers&id=617
... si pe care il traduc mai jos pentru ca mi se pare ca are o importanta deosebita in industrie:
Ce parere aveti?Niciodata nu mi-au placut benzile desenate, dar multi din prietenii mei sunt fani ai lor. Am auzit de mai multe ori povesti despre cum a murit industria franceza de benzi desenate in doar cativa ani. Oameni buni, dinamici si devotati faceau benzi desenate de calitate, si cand totul parea sa mearga perfect, au decis deodata sa lanseze benzi desenate noi. Astfel a inceput o cursa de lemmingi cu din ce in ce mai multe benzi desenate noi, lucru ce a dus la o scadere a calitatii, a plictisit cititorii suparati si a dus la o competitie acerba intre editori. Acum industria franceza de benzi desenate este aproape moarta, cu doar unul sau 2 supravietuitori care inca incearca sa mai publice noi si noi benzi desenate. Sper ca nu apare un astfel de trend si in industria de boardgames.
Niciodata nu au fost, cred, atat de multe jocuri prezentate la Essen - mai mult de 700 conform unor liste de pe BGG. Unii editori au ales chiar sa nu-si prezinte unele din viitoarele jocuri ci sa le pastreze cateva saptamani sau luni, pentru a nu se pierde in noian. In aceasta situatie, sansele unui joc de a fi bagat in seama si de a vinde cateva mii de copii din prima serie sunt foarte mici. Ca rezultat, unii editori publica din ce in ce mai multe jocuri noi, in speranta desarta ca unul din ele va fi un hit, si astfel se formeaza un cerc vicios. Atmosfera de pe forumuri arata clar ca jucatorii se simt complesiti, daca nu plictisiti, si regreta zilele de alta data, la doar cativa ani departare, cand putinele jocuri aparute puteau fi analizate in mod serios si adanc, studiate, comentate. Acum ele sunt doar "testate" si apoi uitate. Unele sunt chiar ignorate.
Probabil exista mai multe motive pentru aceasta situatie. Criza industriei de benzi desenate, si in parte chiar a industriei de jocuri video a ademenit oamenii spre industria boardgames, care este cultural similara si inca dinamica. Datorita noilor tehnologii, a devenit din ce in ce mai usor si ieftin sa se publice editii mici (cu putine jocuri sau carti). Maniile vechi de a colecta jocuri de carti si jocurile germane de strategie au creat o noua cultura de jocuri din care rasar acum multi autori talentati si tineri. Exista probabil si alte multe motive .
Nu am fost niciodata un colectionar dar am fost un jucator avid, incercand sa joc cel putin o data toate jocurile noi care sunau interesant sau intrigant. Acum sunt prea mult si nu mai pot tine pasul. Ca rezultat, cumpar mult mai putin jocuri decat in anii trecuti si incep din nou sa joc clasicele cum ar fi Catan, Elfenland, Ticket to Ride sau jocul meu Citadels. Inca nu m-am intors spre Sah sau Go dar s-ar putea intampla si asta. Interesul meu si implicarea in designul jocurilor este in declin chiar daca sunt si alte motive pentru asta.
Inca mai aduc cutii de jocuri inapoi de la Lucca (editor) si unii editori de treaba imi mai trimit jocurile lor noi, dar cred ca vor fi putine noi intrari in biblioteca mea de jocuri ideale (n.t. site-ul lui Bruno contine o lista "Ideal Games Library") in lunile care urmeaza. Cat despre jocurile mele noi, dupa ce vor fi lansate cele 2-3 care sunt pe teava, voi intra intr-o lunga pauza. Cand cursa este foarte rapida, mai bine incerci sa nu mai participi."
Noiembrie 2010