Rise to Nobility - first impression

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Rise to Nobility - first impression

Post: # 88270Post Corwin
29 Mar 2018, 12:16

Am jucat doua partide de Rise to Nobility, dar in prima am facut o greseala la partea de income care ne-a cam stricat jocul. Asa ca abia dupa a doua am putut sa-mi fac niste impresii mai clare despre joc.

1. Componente

Image

Mi-am luat editia deluxe de pe kickstarter, ceea ce a insemnat resurse cu forme diferite :tu: , si zaruri mai "smechere" :td: , dar si fara ele jocul arata absolut superb. Board-ul, player board-urile, si cladirile au doua fete, zi si noapte, ambele cu niste culori foarte bine alese, si un design placut. Au anuntat ca vor adauga niste reguli speciale pentru night mode, dar nu a aparut nimic deocamdata.

Mi se pare insa ca lipsesc unele informatii de pe board. Pe langa zarurile de actiuni mai ai si workeri care iti dau diverse bonusuri cand faci actiuni in locatiile respective, si bani sau resurse in faza de income. Toate informatiile astea sunt pe un reference card sau in regulament, dar nu sunt printate clar pe board. Asta a facut sa si gresim income-ul de bani in prima partida, el variind in functie de numarul de workeri pe care-i pui intr-o locatie, dar si de numarul de jucatori!

O alta problema e ca ai 13 locatii in care poti face actiuni, si e foarte greu sa ai o vedere de ansamblu asupra a ceea ce se intampla. Cele 6 locatii de resurse sunt raspandite pe harta si au desene frumoase in jurul lor, dar s-ar fi putut simplifica mult board-ul daca erau mai grupate. Player board-ul e si el putin confuz, ceea ce chiar nu ar fi trebuit sa se intample avand in vedere cat de putine lucruri se pot face pe el.

Looks: :sy: :sy: :sy: :sy: :sh:

2. Regulament

Chiar daca am ratat o regula la primul joc, regulamentul e bine scris si regulile sunt destul de clare... doar ca nu sunt afisate pe board. La a doua partida deja nu mai am dubii asupra a nimic din ceea ce se intampla pe harta, insa pentru cei care joaca prima data e un chin.

Mai exista ceva module suplimentare cu care nu am jucat asa ca nu ma pot pronunta legat de ele.

Regulament: :sy: :sy: :sy: :sh: :sw:

3. Gameplay

Jocul se desfasoara pe parcursul a 10 runde, si in fiecare dam cu zarurile, facem pe rand cate o actiune pana nu mai putem sau zicem pas, avem o faza de income, si pregatirea pentru runda viitoare.

Partea inovatoare a jocului e ca desi ai 5 zaruri, ai o reputatie (initial de valoare 9) care-ti arata care e suma maxima a zarurilor pe care le poti folosi. Ai dat 6-6-6-6-6? Poti folosi doar un zar. Ai dat 1-1-2-2-3? Le poti folosi pe toate. Ai bineinteles actiuni care-ti vor mari reputatia, asa ca pe masura ce inaintezi in joc vei putea juca din ce in ce mai multe zaruri. Mai ai si modificatori care-ti pot da +/-1 la zar, pentru ca nu intotdeauna vrei sa faci actiunea de 6 (chiar daca ai destula reputatie pentru ea). Iar pe sfarsitul jocului vei dori sa indeplinesti niste contracte care-ti vor da puncte pe resurse si bani, dar iti vor si scadea reputatia cu 2 per contract, asa ca va deveni iar mai greu sa-ti folosesti toate zarurile.

In rest e un joc clasic: iti aduci workeri, produci resurse, faci bani, cumperi cladiri care-ti dau bonusuri si puncte, indeplinesti contracte care-ti aduc puncte. La sfarsitul jocului mai punctezi doar doua lucruri, 2 resurse - 1 punct, si track-ul de nobility (care are clar printate numarul de puncte pe care le primesti), nu e nimic ascuns sau complex (gen Concordia de exemplu).

Din doua partide jucate ne-am dat seama ca 10 runde dureaza cam 3h. Sigur mai scade durata cand toti vor sti jocul, dar tot e mult. Am auzi propuneri de la juca 7-8 runde, si desi ar schimba gameplay-ul, s-ar putea sa fie modalitatea cea mai buna de-a ma asigura ca jocul prinde mai des masa.

Gameplay: :sy: :sy: :sy: :sh: :sw:

4. Verdict

Un joc bunicel, dar din categoria dice placement & similare as juca mai degraba Marco Polo, La Granja, etc. Il voi mai juca de cateva ori, poate si cu modulele suplimentare, si s-ar putea sa revin cu pareri schimbate.

Nota finala: :sy: :sy: :sy: :sh: :sw:
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2062
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Rise to Nobility - first impression

Post: # 88272Post adelindumitru
29 Mar 2018, 13:40

Eu nici nu auzisem de Rise to Nobility si acum il vad peste tot :D. Nu suna rau mare parte din ce zici, mai putin partea cu 3 ore. Modul in care functioneaza zarurile pare foarte interesant. Poate o sa il vedem si in alte jocuri pe viitor.

User avatar
Chuckila
King Meeple
King Meeple
Posts: 5084
Joined: 31 Jan 2010, 02:30
Location: Cluj Napoca

Re: Rise to Nobility - first impression

Post: # 88273Post Chuckila
29 Mar 2018, 14:16

Asta a fost si parerea mea la final de joc ieri, adelindumitru. Parca l-as mai incerca odata, insa nu stiu daca sunt dispus sa ii mai acord 3 ore. In 3 ore joc un Keyflower in 5 si un GAH/Marco Polo in 3. Sau un Vinhos sanatos.

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7070
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Rise to Nobility - first impression

Post: # 88274Post DanielIndru
29 Mar 2018, 14:26

Doar mie mi se pare aiurea ca zarurile sunt ilustrate intr-un fel pe plansa si arata complet diferit in realitate?
Stiu ca e 'deluxe crap', dar am impresia ca mai mult dauneaza decat ajuta...

Iar 3 ore pentru un medium weight e exagerat.
De fapt, 90 minute cred ca e limita.
In 3 ore joci Gaia Project sau Vinhos sau Lisboa sau chiar Through the Ages in 3.

User avatar
Shaikan
King Meeple
King Meeple
Posts: 1969
Joined: 06 Mar 2011, 03:13
Custom Rank: Dark Lord @ Natiunea Jucatoare
Location: Bucuresti

Re: Rise to Nobility - first impression

Post: # 88276Post Shaikan
29 Mar 2018, 14:42

Asta vorbeam cu baietii aseara, cred ca poti face un home rule, sa inceapa fiecare jucator macar cu 1 apprentice si eventual in loc de 1 resursa de orice fel poate un draft de resurse sau lord-ul ales sa iti dea o resursa de genul in plus(din cele din care poti vinde 4) astfel incat sa tai cele 2-3 runde de inceput pierdute adunand resurse pentru a-ti face settler, pentru a avea apprentice si a-i trimite la guilde. Jocul incepe sa fie interesant si cu optiuni variate abia de prin tura 4. In felul asta, il faci mai variat din tura 1 si poti scurta jocul la 7-8 runde maxim ca sa ajunga la un 2 ore, 2 ore si putin. Si ar fi si mai putin scriptat la inceput.

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Rise to Nobility - first impression

Post: # 88278Post Corwin
29 Mar 2018, 15:45

O idee foarte buna. Il voi mai juca de cateva ori, dupa care poate decidem ceva house rules. Daca jucati cu vreunele sunt curios sa vad care au succes.
DanielIndru wrote:Doar mie mi se pare aiurea ca zarurile sunt ilustrate intr-un fel pe plansa si arata complet diferit in realitate?
Stiu ca e 'deluxe crap', dar am impresia ca mai mult dauneaza decat ajuta...
Prima partida am jucat-o pe fata cu zi (unde sunt buline pe zaruri), a doua pe fata cu noaptea (unde sunt numere). Nu a zis nimeni nimic pe nici o fata, n-am avut probleme. Motivul pentru care am dat :td: la zaruri e ca sunt putin prea incarcate si uneori vezi mai greu numerele celorlalti jucatori.
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Rise to Nobility - first impression

Post: # 88399Post Corwin
02 Apr 2018, 11:32

A jucat cineva jocul cu mini-extensia Chancery? Din cate am citit nu pare foarte utila in mai putin de vreo 4-5 jucatori. Si nu stiu daca vreau sa-l joc cu atatia oricum.
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
Minel
King Meeple
King Meeple
Posts: 1223
Joined: 16 Feb 2012, 21:53
Location: Bucuresti

Re: Rise to Nobility - first impression

Post: # 88485Post Minel
03 Apr 2018, 16:27

1. Manualul este prost scris. E primul joc unde a trebuit sa citesc de 2 ori manualul. E un haos total cum e aranjata si explicata informatia.

2. Informatiile de pe componentele jocului ori lipsesc (si trebuie sa scoti minunatul manual), sau sunt prezente in cel mai putin intuitiv mod. Cateva exemple:
- nu stii ce income ai la sfarsitul rundei
- unele iconite nu stii la ce fac referire (cum ar fi chiar iconita de pe personajul tau)
- aceleasi iconite afisate in aceeasi pozitie fac 2 lucruri diferite (iconita de deasupra unui workshop e bonusul cand activeaza altcineva cladirea ta, iar aceeasi iconita de deasupra unei cladiri de pe playermatul tau se activeaza la sfarsit de runda)
Pe scurt, este opusul lui Scythe la capitolul afisarea informatiei si cat de intuitiv e sa citesti iconitele

3. Lasand la o parte problemele cu manualul si informatia de pe componente, gameplayul este cam anost:
- trebuie sa calculezi mereu ce zaruri poti folosi si e f usor sa gresesesti, mai ales cand poti folosi modifiers sau ajusta reputatia in timpul rundei (ceilalti nu te vor verifica si vor gresi la randul lor)
- colectarea de resurse este iar un proces complex si plictisitor
- flowul de build house / get settlers / place workers / purchase workshops este lung si nu simti ca dezvolti vreun engine smecher gandit de tine, mai ales ca toata lumea face acelasi lucru
- stone council e ca si cum mai arunci o piatra in apa de plictiseala
- cartile de events sunt mici bonusuri care nu schimba flowul jocului
- e aiurea ca ai zaruri ca worker placement, iar meeples se simt ca niste marker tokens

In concluzie, combinatia de Alien Frontiers si Lords of Waterdeep, aparent ideala in concept, a fost facuta atat de prost si exagerat de complicat si neintuitiv. Degeaba sunt componentele dragute si colorate, daca te scarpini invers cand te joci.

Developerii de boardgames trebuie sa inteleaga ca un joc bun inseamna, in ziua de azi, reguli simple unde complexitatea vine din componente cu informatie intuitiva, usor de citit.

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Rise to Nobility - first impression

Post: # 88486Post Corwin
03 Apr 2018, 16:31

De curiozitate, ai jucat Voyages of Marco Polo? E una dintre inspiratiile pentru RtN, dar e mult mai bun.
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
fl0po
King Meeple
King Meeple
Posts: 1649
Joined: 09 Jun 2012, 09:56
Custom Rank: iOS Netrunner
Location: Bucuresti

Re: Rise to Nobility - first impression

Post: # 88487Post fl0po
03 Apr 2018, 17:03

@Minel
dupa vanzare ai inceput sa dai cu hate din casa. ai scris mai mult decat vorbea Urania la 2 emisiuni.... :twisted:
HACK OR GET WHACKED!

User avatar
Miţã
King Meeple
King Meeple
Posts: 2055
Joined: 05 Jan 2013, 10:56
Custom Rank: Zombie Killer
Location: Dr.Tr.Severin

Re: Rise to Nobility - first impression

Post: # 88489Post Miţã
03 Apr 2018, 17:31

fl0po wrote:@Minel
dupa vanzare ai inceput sa dai cu hate din casa. ai scris mai mult decat vorbea Urania la 2 emisiuni.... :twisted:
I-a fost frica ca ma razgandesc :D
Mie unul mi-a placut cum se joaca jocul si sunt multumit de achizitie acum sa il primesc sa il pun peasa si revin cu recenzie

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7070
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Rise to Nobility - first impression

Post: # 88490Post DanielIndru
03 Apr 2018, 17:40

Minel wrote: Developerii de boardgames trebuie sa inteleaga ca un joc bun inseamna, in ziua de azi, reguli simple unde complexitatea vine din componente cu informatie intuitiva, usor de citit.
As fi zis ca nivelul de complexitate e dat de mecanici si interactiunea dintre partile in miscare, numarul de permutari posibile si combinatiile care se pot face pentru a eficientiza o actiune.

User avatar
fl0po
King Meeple
King Meeple
Posts: 1649
Joined: 09 Jun 2012, 09:56
Custom Rank: iOS Netrunner
Location: Bucuresti

Re: Rise to Nobility - first impression

Post: # 88514Post fl0po
04 Apr 2018, 10:36

Miţã wrote:
fl0po wrote:@Minel
dupa vanzare ai inceput sa dai cu hate din casa. ai scris mai mult decat vorbea Urania la 2 emisiuni.... :twisted:
I-a fost frica ca ma razgandesc :D
Mie unul mi-a placut cum se joaca jocul si sunt multumit de achizitie acum sa il primesc sa il pun peasa si revin cu recenzie
păi vezi că din ce se scrie pe aici o să ții mușamaua ocupată niște ore bune.
oricum, decât jocuri nejucate, mai bine un joc jucat măcar o dată, fie el cât de slab/lung.
HACK OR GET WHACKED!

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”